Sydney

24 februari 2020 - Sydney, Australië

Na ons verblijf in Karuah zette we onze reis voort richting Sydney.

Voordat we daadwerkelijk aankwamen reden we langs het voormalig Olympische park en dat riep een bezoekje. Het was leuk om daar even rond te lopen en te zien dat het nog steeds in gebruik was. Op het moment dat wij er waren was een een groot Cricket evenement aan de gang. Na de spelen hebben ze herinneringen en dergelijke geplaatst zoals de olypische records die verbroken waren, deelnemende landen, medaille Spiegel en de houder van de olympische en paralympische vlam.

De volgende stop was bij de accomodatie. We verbleven hier in een guesthouse van een aziatische dame, allemaal heel prima. We kregen zelfs nog wat korting aangeboden omdat er naast ons gesloopt werd. Het lag in een buitenwijk van Sydney waar een grote aziatische gemeenschap woonde en dat zie je dan ook gelijk aan de bijgelegen eetgelegenheden en winkels.

We konden natuurlijk niet naar bed voordat we het Opera house en de Harbour bridge hadden gezien. Deze avond werd vooral besteed aan heel veel foto's, lekkere hapjes, souveniers winkels en wijn.

De volgende dag hadden we besloten een "gratis" stadstour met een local te doen. Waarom nou "gratis" omdat je niet verplicht bent om te betalen. Je betaald aan het einde van de tour wat "jij" het waard vind. Ik vind dit een goede structuur en ik geloof dat je daardoor ook altijd een gemotiveerde gids krijgt.

Wij kregen een tour van jongedame die 2e generatie migrant is zoals ze zich zelf noemde. Ze vertelde enthousiast en was trots op haar stad en dat straalde er vanaf. Zo vertelde ze tijdens de tour vooral over de koloniale geschiedenis van Sydney. We begonnen door het Queen Victoria Building en vanaf daar nam ze ons mee door verschillende tunnels met winkeltjes en dergelijke die het centrum van Sydney ondergronds met elkaar verbind. Vanaf daar nam ze ons mee naar verschillende gebouwen en verhalen in en over Sydney. En als je de Matrix nog eens terug kijkt naar het gedeelte waar "Neo" wordt afgeleid door de rode dame dan weet je vanaf nu dat, dat voor een Waterval in Sydney is opgenomen.  Uiteraard hebben wij netjes betaald na de tour het was dan ook super intressant.

De rest van de dag hebben we besteed op de ferry, in het lunapark (combinatie van kermis en pretpark) en teruggewandeld over de Harbour Bridge en lekker afgesloten bij onze Italiaanse vrienden aan de "Circulair Quay". (Hier vind je de ferry's en het Opera House.)

Onze laatste dag in Sydney hebben we nog lekker op het strand besteed. Even lekker bijkomen en met in ons achterhoofd het idee dat het weer zuidelijker minder zou zijn. We kozen voor Marouba beach een heerlijk groot en rustig strand net buiten Sydney. En strand betekende natuurlijk ook surfen. Condities lonkte niet erg maar toch maar even proberen en ja hoor toch 1 of 2 goede golven. En toen……...Blue bottle. Een kwalachtige die je liever niet tegenkomt. Ze worden ook wel Potugees oorlogschip genoemt. Ze komen met een bepaalde wind en stroming en meestal zie je ze al op het strand liggen. Maar vandaag natuurlijk niet. Gelukkig niet echt geprikt of hoe je dat zou noeen met een kwal maar de aanraking ermee zorgde al voor een hevig brandend gevoel. Snel het water uit dus en koelen en gelukkig was het brandende gevoel redelijk snel weg.

Als laatst hebben we nog even op "Bondi Beach" gekeken omdat het toch wel ernstig bekend en populair is. Een mooi strand en een leuke surf maar wat ons betreft onzettend "overated". Wij vonden Marouba mooier en bovendien veel rustiger.

Tot zo ver ons avontuur in Sydney. Ik ben blij dat Sydney deze keer een veel betere indruk op me heeft achtergelaten.

Volgende stop The Blue Mountains net buiten Sydney.

1. Ilona:
    21 maart 2020
    Ik was dingen alweer vergeten,OEPS gelukkig hebben de foto's en ons dagboekje nog.
    Zie het allemaal weer voor mij.
  2. Nicole:
    21 maart 2020
    Je krijgt het allemaal cadeau in verhaaltjes kan je het nog een keer beleven. Bof jij even.
  3. Joke:
    21 maart 2020
    Leuk hoor, lekker genieten nu het nog kan. Nog geen restricties ivm corona??
  4. Nicole:
    21 maart 2020
    Ja en Nee. Ik heb er in ieder geval nog geen last van. Zal jullie vand e week op de hoogte brengen van de huidige gang van zaken hier
  5. Marielle de Leeuw:
    Ziet er weer gaaf uit 😍
  6. Inge Brouwer:
    21 maart 2020
    Leuk dit weer te lezen Nicole.
  7. Monique:
    22 maart 2020