Rodeo

28 februari 2022 - Bomera, Australië

En dan is het alweer bijna Maart, wat gaat de tijd momenteel snel zeg!

En wat heeft mij dan naast werk zoal bezig gehouden de afgelopen weken?

Nou ja aangezien ik hier inmiddels alweer 9 maanden zit en vorig jaar ook 4,5 maand heb doorgebracht bouw je langzaamaan ook steeds meer een sociaal leven op. Zo heb ik mezelf dan ook aardig bezig gehouden naast werk en een wekelijks pub avondje en daarnaast ebn ik in het weekend vaak weg.

Zo ben ik onder andere wezen schieten op wild en jagen op wilde zwijnen, wezen kajakken, een aantal rodeo's bezocht en weer aan het springen en lesgeven geweest.

Superleuk om weer aan het springen te zijn. Ik heb dit opgepakt toen ik terug aan het werk ging en na een 2 a 3 weken oefenen heb ik Tone meegenomen naar een show waar we 2 rondjes gesprongen hebben wat heel erg goed ging. In de planning staat nog een anderen "wedstrijd" maar het moet altijd wel uitkomen omdat het lange dagen zijn en ik van vervoer afhankelijk ben. Daarnaast ben ik inderdaad weer wat aan het lesgeven en dan wel op de lokale ponyclub. Die doen 1 keer in de maand een bijeenkomst en het is helemaal niet zo dat er geen instructeurs hier zijn maar vaak niet met ervaring met kinderen en wat springen betreft is er niemand lokaal. Dus een leuke manier om hier weer mee aan de gang te zijn.

En dan wilde ik jullie vooral graag wat meer vertellen over de rodeo.

Op de rodeo zijn er veel verschillende eventen. De meeste eventen komen voort vanuit hoe ze vroeger, zonder de luxe van nu cattle werkten, andere zijn puur entertainment. In eerste instantie zijn alle events natuurlijk geboren uit een kans voor "stockman" om hun "skills" te laten zien. Hieronder de events waar ik bekend mee ben.

Barrel racing: Hierbij ga je zo snel mogelijk in een klaver patroon om 3 drums heen. Je mag zelf kiezen welke kant je begint en cirkelt dan om de 1e 2 drums heen en vervolgens race je na de verste drum eromheen en zo snel mogelijk terug. Een event dat draait om snelheid, balans en behendigheid. Ik weet het niet zeker maar volgens mij is dit bij de volwassenen echt een vrouwen sport.

barre4l

Break away roping: Hierbij kom je net na een kalf uit de "shute", het kalf vertrekt altijd net een tel eerder. Vervolgens probeer je deze met een lasso te vangen die met een dun draadje aan het zadel vastzit. Zodra de lasso om nek zit laat de ruiter zijn paard zo snel mogelijk stoppen en trekt de lasso strak, als die aan het einde komt breekt het dunne draadje en stopt de tijd. Vaak is er een vlag bevestigd aan het eind zodat dit goed zichtbaar is. In dit event zie je zowel mannen als vrouwen.

break

Rope and Tie: Het principe is hetzelfde alleen zit er dit keer een katrol aan het zadel bevestigd waar de lasso doorheen loopt en daarnaast heeft de ruiter een "tie up string" in zijn mond. Zodra het kalf gevangen is en het paard stopt springt de rijder eraf en bind de benen van het kalf bij elkaar, zodra dit gedaan is stopt de tijd. Deze dagen werken we met een cattle crush maar in de States doen ze dit nog steeds veel en alle vrienden en familie komen helpen. In plaatst van het gebruik van de crush vangen ze elk kalf om te branden en marken.  Vrouwen mogen waarschijnlijk deelnemen maar je ziet hier vooral mannen deelnemen.

tie

Team roping: Hierbij ben je met zijn tweeën. Het begint hetzelfde als de andere 2 roping events alleen is er een extra rijder die het kalf probeert op de ideale lijn te houden. Nadat de eerste lasso om de nek zit vangt de 2 rijder een achterbeen.

team

Steerwrestling: Naasr de rijder is er een backup, deze persoon zorgt dat de stier op ideale koers blijft. Zodra de rijder naast de stier rijd laat hij zich als ware van zijn paard vallen en grijpt de stier bij de hoorns (een hoop cattle heeft geen hoorns maar ze krijgen vaan nephoorns met een soort hoedje op en zo zijn de hoorns voor iedereen net zo groot) en door een bepaalde techniek waarbij ze de stier draaien wordt het op de grond gedwongen. Vandaar stier worstelen. Zoals het al klinkt, een mannen event, maar......

steer

Steer undecorating: is de "vrouwelijke" tegenhanger. In plaatst van met de stier te "worstelen" moet de rijder hier een strik van de stier zijn nek halen. Ik snap dat ze een wat toegankelijkere versie van dit event hebben maar ik vind het een beetje suf.

steer un

Bareback bronc riding: Ja zonder zadel maar met een soort longeer singel met een speciaal handvat 8 seconden op een bokkend (speciaal hiervoor gefokt) paard blijven zitten. Bij 8 seconden heb je, je rit uitgereden en scoor je punten. Dit moet gedaan worden met 1 hand en de andere moet omhoog blijven. Zodra deze aan de grip komt is je rit over. Er zijn 2 rijders in de arena die zodra je valt het paard de goede richting in helpen en de rijder veilig houden maar als een rijder de rit uitrijd komen ze naast hem rijden en springt die achterop. Deze mannen doen echt supergoed werk en dit geld in beide paarden events. Zo hebben deze paarden een singel in de lies die ze laat bokken(tegenwoordig voorzien van bont of zacht materiaal). Zodra de rit over is is het eerste wat ze doen deze strap losmaken en dit wordt gedaan te paard terwijl de "bronc" door de arena rent, heel impressive. In eerste instantie klinkt het niet zo vriendelijk maar deze paarden worden ervoor gefokt, moeten 1x in de week op de rodeo 8 seconden bokken en voord e rest chillen ze, wellicht hebben ze enkele oefenritjes gedurende de week maar dit kan je niet te vaak doen want dan gaat de bok er natuurlijk uit. Ik was vooral heel verbaast hoe goed deze paarden eruit zagen zeker omdat ze niet "tam" zijn.

bareback

Saddle Bronc: Zelfde idee als voorstaande alleen dit keer met een zadel, gek zadel hoor stijgbeugels helemaal naar voren zodat de benen goed mee kunnen bewegen en ze goed kunnen aansporen. Dit is een mooi event en een logisch event want voordat we met "horsemanship" enzo begonnen is dit hoe en dan vooral wilde paarden zadelmak werden gemaakt. Bareback Bronc doet het niet echt voor mij de rijders lijken net lappenpoppen, dragen dan ook allemaal een nekbrace, niet heel gek als je ze ziet gaan en ze liggen bijna op de rug van het paard, vind het er maar gek uit zien maar Saddle Bronc daar in tegen heel sensationeel om te zien.

bronc

En dan komen we aan bij het hoogtepunt van de rodeo en geboren uit entertainment, Bull riding: Zoals bij alle events komt dit op verschillende niveaus en leeftijdsgroepen. Zo rijden kinderen 12 tot 17 jaar "mini bulls" deze zijn speciaal gefokt en zitten qua maat tussen een kalf en 1 jarige. Deze zijn superleuk, speciaal gefokt voor de kinderen ook minder temperament maar nog steeds respect voor de kleine kiddies, heel stoer.

mini

Aan het eind van de avond eindig je natuurlijk met de grote bulls. Super gaaf om te zien en de tribune gaat los. In deze events krijg je geen hulp van paarden maar rodeo clowns, die er tegenwoordig niet meer als clowns uitzien maar hun taak is nog steeds hetzelfde. Zodra de rijder met de 2e hand naar de grip grijpt, valt of de tijd is om zijn deze gasten er om te zorgen dat de rijder veilig kan wegkomen. ze leiden de Bull af en leidden het veilig naar de uitgang. Nu hebben we allemaal wel een beeld van een stieren gevecht maar dit is wel hoe het werkt. als de Bull voor je komt, komt die! Maar ze hebben een grote draaicirkel en draaien traag dus opzij stappen is de truc.

bull

Ik vind zelf het moment dat de paarden en Bulls naar de uitgang moeten of gevangen moten worden misschien nog wel het gaafst om te zien. Het is goed entertainment maar ook vakmanschap. En deze mannen op de grond of te paard hebben de belangrijkste taak van de avond, iedereen, mens en dier veilig houden.

1. Louisemulleman:
    28 februari 2022
    Wat leuk om te lezen 👍🏻 😘 en dat het goed gaat met je.
  2. Joke:
    28 februari 2022
    Niet mijn ding! Vind het dier-onvriendelijk en het lijkt me ook best gevaarlijk!! Doe voorzichtig hoor!!!
  3. Nicole:
    Alleen kijken hoor.
  4. Conny van der Breggen:
    28 februari 2022
    Leuk dat je weer aan het lesgeven bent. En springt. Gaaf hoor al die soorten rodeo’s. Het ga je goed . Ook groetjes van Arie
  5. Nicole:
    Groetjes terug
  6. Liane:
    28 februari 2022
    Je bent al een echte cow girl
  7. Nicole:
    Xo langzamerhand wel ja
  8. Ilona:
    28 februari 2022
    Je bent er aardig van onder de indruk, lands wijs,lands eer zal ik maar zeggen. Je bent lekker bezig en hebt het heerlijk naar je zin. Hv J ❤
  9. John Bos:
    1 maart 2022
    HoI Nicole leuk om te lezen nooit geweten dat er zoveel variaties zijn in de rodeo sport zo leren we weer wat goed te horen dat het goed en weer super druk bezig bent
    Tot horens
  10. Nicole:
    Groetjes
  11. Nora Manuputty:
    1 maart 2022
    Zo’n rodeo is wel een belevenis zeg!
  12. Nicole:
    Ja grote lol