Blue mountains

26 februari 2020 - Blue Mountains National Park, Australië

The Blue Mountains is een groot gebergte 1,5 uur buiten Sydney. Door de dichte bebossing van de eucalyptus bomen krijgt de lucht een blauwe gloed. Vandaar Blue Mountains. Het bestaat uit het gebergte, vele kleine dorpjes, look out points en wandelpaden en is geregistreerd of de UNESCO erfgoed lijst.

Omdat het zo groot is besloten we eerst te stoppen bij het informatiecentrum. Eenmaal daar was er een supervriendelijke werknemer die ons op een kaart de beste uitzichten aanwees om onze dag te vullen.

Onze route ging van de Wentworth falls >> Jamison lookout >> Echo point (and three sisters) >> Govetts leap lookout >> Megalong valley

Op elke stop was er eigenlijk de mogelijkheid tot een korte wandeling waar we dan ook gebruik van maakte. We begonnen de dag met redelijk weer. Perfect weer eigenlijk om te wandelen maar eenmaal aangekomen bij Echo point sloeg het weer om en kwam er een flinke bui naar beneden vallen. Gezellig met zijn alle schuilen in de souvenirs winkel dan maar. Toen de regen af nam besloten we toch maar onze weg te vervolgen met regenjas aan. En dat was de juisten keuze. Het was op dat moment super rustig en al snel kon de regenjas weer uit en liet het zonnetje zich weer zien.

Vanaf Echo point kan je via een korte wandeling naar de 3 zusters. Een rotsformatie met een brug naar de "eerste zuster". Deze 3 rotsen zijn zo genoemd door de aboriginals die geloven dat er hier 3 zusters versteend zijn. Vandaar de naam.

Op elk uitzicht kon je genieten van uitgestrekt eucalyptus bos en een waterval her en der.

Ik wist dat de bosbranden een groot deel van de Blue mountains verwoest had maar tot zover zag je er weinig van. Her en der een zwarte plek met kale bomen maar vooral in de verte en niets schokkends. Er waren wat paden gesloten in verband met de veiligheid maar verder was het nog steeds genieten. Tot we aankwamen bij "Govetts leap lookout" daar kon je van "dichtbij" wat de branden hadden aangericht. Kale gebieden en zelfs rond de parkeerplaats zwart geblakerde stenen en bomen en dergelijke. Heel imponerend zeker omdat je weet dat een groot deel van de Blue mountains geleden heeft onder de branden en je er eigenlijk maar zo weinig van ziet wat dus wel aangeeft hoe groot dit gebergte is.

Het mooie was dat na de hevige regenval je alweer nieuwe planten en groen zag ontkiemen, wat gaat dat snel zeg. We sloten onze dag in de Blue mountains af in Megalong valley bij een klein "theehuis". Om hier te komen rij je 10 minuten over kronkel weggetjes naar beneden de vallei in. Een prachtige groene vallei omringd door bergtoppen aan alle kanten.

Ik vond het een super manier om de Blue mountains in 1 dag te ontdekken. De combinatie van met de auto en wandelen was ideaal omdat je zo makkelijk om verschillende plekken kunt komen.  Als je wat meer tijd hebt zal in zeker een dag of meerdaagse wandeling aanraden.

1. Helen:
    Leuk om weer te lezen Nicole 👍🏻
  2. Marise:
    😍😍
  3. John Bos:
    31 maart 2020
    Mooi verhaal leuke rondleiding ziet er inderdaad schitterend uit zonde dat er zoveel natuur verloren gegaan is daar
    Gr John
  4. Liane:
    31 maart 2020
    Leuk verhaal om weer te lezen.
  5. Nathasja:
    Leuk !!!
  6. Louisemulleman:
    3 april 2020
    Blijft altijd mooi en leuk om al die mooie verhalen te lezen 👍🏻😘
  7. Nora Manuputty:
    5 april 2020