Koetjes, kalfjes en paardjes.

11 oktober 2020 - Bomera, Australië

Mijn laatste blog is alweer even geleden maar soms vliegen de dagen gewoon voorbij. Daarom dit keer weer een blog en vlog.

Deze vlog bestaat uit 2 delen omdat ik meer video materiaal had dan ik dacht. Vandaag het 1e deel over mijn paardenvriendjes en volgende keer meer over Rockedgiel. Klik Hier voor de video.

Dan over tot de orde van de dag; Koetjes en kalfjes.

Want ja het polo seizoen is voorbij en het is voorjaar dus tijd voor kalfjes, heel veel kalfjes.

20200916_153649[1]       20200820_140830[1]

We hebben hier op Rockedgiel verschillende kuddes grotendeels verdeeld op leeftijd en/of geslacht. We houden de koeien om te fokken mits ze in kalf raken anders worden ze verkocht en de jonge (gecastreerde) stieren worden verkocht zodra ze groot en zwaar genoeg zijn. Daarnaast hebben we nog 9 stieren en komen er nog 2 nieuwe. We fokken of ze fokken "shorthorns" maar ze worden gefokt zonder hoorns. Wat een goed ding is want als ze verkocht worden moet je anders de hoorn afknippen en dat voorkomen ze hiermee dus. Daarnaast is het veiliger voor ons en voor de koeien onderling, minder kans om elkaar te verwonden en geen blauwe plekken in je vlees.

De 2 jarige (en enkele grote 1 jarige) koeien, ook wel Heffers genoemd,  worden allemaal kunstmatig geïnsemineerd. De reden hiervoor is dat het makkelijker is om kwaliteit en vers bloed aan je kudde toe te voegen en daarnaast wordt er gebruikt gemaakt van een stier die kleine kalven fokt die uiteindelijk wel goed groot worden. Zo is de bevalling makkelijker maar krijg je nog steeds grote koeien en stieren wat weer goed is voor de business. De Heffers worden rond kalf tijd dagelijks gecontroleerd om te zien of ze geen problemen hebben daar waar de oudere koeien hun kalf gewoon in de paddock krijgen.

De afgelopen weken hebben we die "Weaners" (1 jarige) gesplitst in koeien en stieren en de afgedwaalde koeien terug te brengen naar de juiste paddock en alle hekken gerepareerd zodat ze niet weer afdwalen.

Toen was het tijd om aan de inseminatie  cyclus te beginnen. 110 koeien om mee te beginnen die allemaal een hormoon injectie en spiraal krijgen om de cyclus stil te leggen. Dan 8 dagen later komen ze weer binnen en gaat het spiraal eruit en krijgen ze opnieuw hormonen om de cyclus weer opgang te helpen. De volgende dag om de zelfde tijd, zelfde injectie en een vaccinatie en dan de 10e dag horen ze allemaal te cyclen zodat de dierenarts ze alle 110 op hetzelfde moment kan insemineren. Uiteindelijk zijn  dit er 106 geworden omdat er 1 ontsnapt was en 3 andere al drachtige waren wat soms zomer gebeurd.......(stier van de buren of ontsnapt????) Het doel is om zo'n 60% drachtig te krijgen met kunstmatige insiminatie. Voor de overige 40% komen er over 2 weken 2 stieren in de paddock. We laten hier zo 2 weken tussen zodat als we een "zwangerschap" test doen we kunnen zien bij welke koeien de kunstmatige inseminatie is aangeslagen en welke koeien door de stier gedekt zijn.

Tijdens deze periode hebben we ook alle stieren getest om te zien of ze fit en gezond zijn om hun "werk" te doen. Daarnaast worden hun "zwemmers" getest om te zien of alles nog werkt. 1 van de stieren konden we helaas niet testen omdat die niet door de "race" paste.

20200924_080044[1]

Race= De smal gang in de "cattle yard" waar je de koeien indrijft voor dat ze in de "crush" of vrachtwagen gaan.

Crush= Cattlecrush, hier komen ze in vanuit de race en hier kan je ze als het ware vastzetten en ze behandelen.

Naderhand hebben we de stieren verdeeld over de verschillende kuddes en mogen ze de komende weken aan het werk om vervolgens de rest van het jaar vakantie te vieren. Het doel is dat elke stier zo'n 40 koeien dekt in een periode van 6 weken geloof ik.

Vervolgens hebben we de jonge stieren binnengehaald om te wegen en vaccineren. Dit om een beeld te krijgen hoe ze groeien en op welk gewicht ze zitten. Ook deze hebben we weer onderverdeeld in subgroepen. 4 stieren over de 400kg, 130 stieren over de 300kg en 62 onder de 300 kg. Om ze te verkopen moeten ze over de 400 kg waarbij je probeert minimaal 420/425 te halen omdat ze vaak nog gewicht verliezen op transport.

Het "drijven" te paard is superleuk en gaat ook supergoed. Het leukste vind ik om er een uit een groep te krijgen (Cutting) of een paar ondeugende achterna te gaan en terug te halen. Daarnaast werk ik ook vaak met ze in de yards waar je bepaalde gebruiken hanteert waarvan ik de meeste snel door heb maar sommige moeten nog in mijn systeem komen. Zo open je het hek naar je toe als je ze drijft als een soort aanleuning maar als je ze split (draft) van je af zodat het uitnodigender is.

20201005_164545[1]

Het werken in de yards met de grote stieren was nog wel wat spannend met sommige, ze zijn erg groot (1000kg) en ik kan ze niet lezen, waardoor ik niet kan inschatten hoe ze reageren.  Dus toen Drew me zei dat ik met een bepaalde stier moest oppassen, paste ik met allemaal op zodra ze naar me keken, LOL....! En ik moet eerlijk zeggen dat ik het makkelijker en fijner vind een groep op te drijven in de yards dan een op een met een koe of stier. Op één of andere manier voelt dat wat bedreigender.

Maar goed het meeste heb ik aardig onder de knie en de rest komt wel. De komende paar weken zullen we één voor één alle kuddes binnenhalen en alles vaccineren en de kalven voorzien van een oormerk.

Al met al ik vind het "Cattlework" superleuk om te doen en daarvan is komende tijd genoeg dus dat komt wel goed.

1. Joke:
    11 oktober 2020
    Lijkt mij maar eng hoor, met stieren. Wat een zwaargewichten zijn dat..☹. Leuk dat je zo met alle takken van de sport leert kennen. Iedereen in jou omgeving nog gezond, geen corona?
    Veel plezier met de koetjes en kalfjes...
  2. Nicole:
    11 oktober 2020
    Na so far so good. We leven erg afgelegen dus dat maakt het makkelijk
  3. Ilona:
    11 oktober 2020
    Dit is wat je wilde,"Mac Cloud" meisje te zijn,fijn dat je het zo geweldig naar je zin hebt,💋💋💋
  4. John Bos:
    11 oktober 2020
    Weet dat stieren heel onverwacht anders kunnen reageren heb naast een veehandelaar gewoond die eens door een stier op de hoorns is genomen was altijd een heel rustig beest dus blijf opletten zou ik zeggen spannend hoor wat je allemaal meemaakt
  5. Nicole:
    11 oktober 2020
    Gelukkig geen hoorns maar nog steeds gevaarlijk. Ze zijn inderdaad erg rustig en weten wat ze moeten doen maar bij twijfel klim ik lekker over het hek heen haha
  6. Marielle de Leeuw:
    11 oktober 2020
    Lijkt me heel spannend allemaal met die grote beesten 🙈.
    Leuk om je ervaringen weer te lezen.
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt 🤠😘
  7. Marise:
    11 oktober 2020
    Super gaaf wat jij doet 😍❤️
  8. Nicole:
    🥰🥰
  9. Louisemulleman:
    12 oktober 2020
    Wat gaaf wat je aan het doen ben nu ! Denk echt iets voor jou. Top Nicole inderdaad nu echt Mac cloud 💪🏻👍🏻 Have fun pootje 😘😘
  10. Jolanda Monster:
    12 oktober 2020
    Mooiiii daar zeg, en voorjaar, lijkt mij heerlijk 😎😎 leuk weer om te lezen nicole dat je zo op je plek zit 👍👍 geniet maar Lekkerrrr van dit avontuur 😘😘
  11. John Bos:
    13 oktober 2020
    Interesant verhaal lijkt mij een gave ervaring kijk uit en veel succes