Jump outs, traveling, trials and more

28 september 2019 - Yass, Australië

En ja bij een nieuwe takt van sport komen uiteraard ook nieuwe termen om de hoek kijken.

Het eerste wat eigenlijk kwam kijken bij het rijden was "on the bit" rijden. Eerst dacht ik dat dit betekende dat het paard in verbinding liep en van achteren naar voren galoppeert. Maar helaas fout gedacht en eigenlijk is het heel simpel. Een paard wat "on the bit" gaat heeft wat over. Dit houd in dat je ze nog inhoud en niet hoeft te pushen. "Off the bit" betekent dan ook dat een paard aan een losse teugel galoppeert en gemotiveerd moet worden.

Dan willen ze graag dat de paarden "travelen". Dit houd eigenlijk in dat ze een krachtige galop hebben waarin ze comfortabel zijn en blijven ademhalen. Het paard neemt je op dat moment dan ook mee. Een paard dat "off the bit" is kan dan ook nooit "travelen".

Thuis geven we de paarden alleen "slow work" hierbij is de galop nog steeds krachtig  maar rustig en besteeds je aandacht aan het rechtgaan, balans en controle. Op de racebaan krijgen ze voornamelijk "pace work" en soms een "galop". Bij "pace work" gaat het eigenlijk vooral om conditie op te bouwen en werk je veel op "1/2 pace or 3/4 pace" oftewel snelheid. 1/2 pace is ongeveer 17 seconden over 200 meter en 3/4 pace 15 seconden over dezelfde afstand. Als ze een "galop" krijgen wordt er vooral gewerkt aan de, het woord zegt het al GALOP. Waarbij het belangrijk is dat de galopsprongen lang en uitgestrekt worden.

"Jump outs" staan op het programma voor dinsdag. Hierbij krijgen jonge/onervaren paarden de kans om het vertrek uit de "barrier" te oefenen met een aantal andere paarden. Dit is eigenlijk de voorbereiding op een "trial". Elk paard dat voor het eerst racet of een jaar niet geracet heeft moet een trial doen. Dit kan over verschillende afstanden maar is meestal 800 of 1000 meter. Dit is voor de jonge paardrn de eerste racesimulatie die ze doen. Dit is om te laten zien dat het paard er klaar voor is en kan deelnemen aan officiële races.

Dit was het weer voor nu, een klein lesje in "race terminologie".

Liefs Nicole

1. Marise:
    28 september 2019
    Hebben wij ook nog wat geleerd😊
  2. Helen:
    28 september 2019
    Wat leuk om te lezen zeg. Vanaf welke leeftijd mogen de paarden een officiële race gaan doen?🐎
  3. Nicole:
    28 september 2019
    Vanaf 3 jaar, ze zijn vaak korte periode in training en hoevel dan ook niet veel te leren qua rijdenhet is vooral conditie op bouwen.
  4. Nathasja:
    Interessant! Ben benieuwd wat de volgende les wordt 😁
  5. John Bos:
    28 september 2019
    Euk om te lezen interessant zo leer je er weer wat bij heb je zelf al een race of race training gereden lijkt me wel een mooie ervaring
  6. Nicole:
    28 september 2019
    Een paar "pace" trainingen met jonge paarden. Volgende stap zal zijn rijden in een jockeypad. Voor een trial o.i.d heb ik geen licensie.
  7. Louisemulleman:
    Leren racen op afstand 😆 leuk ! echt weer een andere tak van sport 🐎🐎
  8. Conny van der Breggen:
    28 september 2019
    gaaf Nicole. het is logisch deze uiteenzetting.
  9. Kim:
    28 september 2019
    Zo krijgen we ook bijles. Succes bij de volgende les. Volgens mij is het daar super gaaf!
  10. Arminda:
    28 september 2019
    Wat super interessant. Veel succes met al die nieuwe dingen en uitdagingen die je daar meemaakt en blij vooral ons bestoken met al he leuke verhalen 😘
  11. Nicole:
    3 oktober 2019
    Bedankt Minnie, ik denk dat je mijn trouwste volger en supporter bent😂😁