Cairns part 1:The great eight

22 maart 2021 - Cairns, Australië

Ik heb besloten om me voor korte tijd te settelen in Airlie Beach en heb dan ook al werk gevonden maar voordat ik daaraan begin heb ik nog een mini roadtrip naar Cairns gepland. Cairns ligt in het ver-noorden van Queensland en is de perfecte start locatie voor trips naar werelds grootste koraal rif en oudste regenwoud ter wereld. Voor vandaag staat een tripje naar het o zo bekende "Great Barrier Reef" op de agenda.

Het "Great Barrier Reef" bestaat uit 2900 individuele riffen en 900 eilanden die zich uitstrekken over 2600 kilometer en 334.400 vierkante kilometer omvat. Het is zelfs zo groot dat het vanuit de ruimte kan worden waargenomen en is 's werelds grootste alleenstaande structuur gemaakt door levende organismen en onderdeel van de UNESCO werelderfgoedlijst. Om een kleine vergelijking te gebruiken het is groter dan Engeland, Zwitserland en Nederland samen.

si-GreatBarrierReef

Helaas is een groot deel aangetast door het zogenaamde "Coral bleaching" wat kotm door de opwarming van het water en wat je het beste kan vergelijken met een onderzeese bosbrand. Het koraal kan hiervan herstellen net zoals de bossen doen maar elk "Bleaching event"  verzwakt de gezondheid van het rif over tijd. Gelukkig hebben ze in 2015 een 35-jaren plan opgezet, het zogenaamde 2050 plan waarin ze alles doen om het reef te redden en te behouden. Dus denk er nog eens over na als je gaat zwemmen in de zee en besteed een paar Euro extra aan rif-veilige zonnebrand.

Een koraalrif is een levend ecosysteem en bestaat uit rif bouwende koralen. Deze koralen bestaan uit koloniën van koraal poliepen en worden bij elkaar gehouden door calcium carbonaat. Koraal is dus een levend wezen en valt niet in de planten categorie zoals vaak gedacht wordt maar in dezelfde dierencategorie als anemonen en kwallen. Het grootste verschil is dat koraal carbonaat gebruikt om een skelet te bouwen.  Het is heel bijzonder en er valt nog zoveel over te leren en daarnaast is het een prachtige wereld onder water.

Het "Great Barrier Reef" is onder andere een thuishaven voor:

• 30 soorten walvisachtige
  • grote populatie dugongs (indische zeekoe)
  • meer dan 1500 vissoorten
  • ongeveer 5000 soorten weekdieren
  • 49 verschillende zeenaald vissen
  • 9 verschillende zeepaardjes
  • 7 kikkersoorten wonen op de eilanden
  • De zoutwaterkrokodil verblijft graag in de ondiepe wateren aan de kust of in riviermondingen
  • 215 vogelsoorten
  • De eilanden ondersteunen 2195 plantensoorten waarvan 3 bedreigd zijn
  • 300 soorten zeeschede

cairns-dive-tour-1260x700     Reef_Experience_Cairns_Dive__Snorkel_Tour_Australia_Great_Barrier_Reef1-1260x700

Om deze prachtige plek te ontdekken had ik een dagtrip geboekt met "Reef Experience" die ook overnachtingen op het rif doen en duikcursussen. We gingen oppas met een groep van ongeveer 30 mensen op een grote boot en na het boorden was er de mogelijkheid tot ontbijt en koffie en thee totdat iedereen aan boord was. Zodra we onderweg waren kregen we verschillende praatjes over veiligheid, duiken en een korte presentatie van een marine bioloog.

Onze eerste stop was op het "Saxon Reef" en hier zouden we allemaal een korte duik doen in kleine groepjes terwijl de rest lekker kon rond snorkelen, zwemmen of het rif vanuit de glazenbodemboot bewonderen. Er was genoeg tijd om alles uitgebreid te bekijken en te bewonderen en de duik instructies waren duidelijk en snel. Ondertussen was de kok al lekker kip en hamburgers aan het bakken op het dek dus zodra we allemaal onze duikervaring hadden gehad kregen we een heerlijke lunch aangeboden en voeren we een stukje verder voor de middag stop.

Na lunch kon je kiezen om zelf te gaan snorkelen, snorkelen met de marine bioloog of een 2e en langere duik. Voor de laatste 2 moest je wel extra betalen maar goed hoe vaak doe je nou zoiets dus ik besloot nog een duik te doen. Ditmaal moest ik best een tijdje onderwater wachten tot de groep klaar en compleet was en vrij snel na lunch dus ik kreeg een lichte benauwdheid/paniek aanval en moest even naar boven en mezelf bij elkaar rapen voor we konden beginnen. Dit is normaal gesproken niets voor mij ik ben juist erg goed in mezelf rustig en kalm houden in zulke situaties maar tijdens het wachten had ik het gevoel dat ik naar boven moest en "frisse" lucht moest inademen en wetende dat als je verder onderwater bent je niet in 2 seconden omhoog kan komen. Maar uiteindelijk kwam het goed en voelde ik me weer als een vis in het water in deze prachtige onderwaterwereld.

Uiteraard was de "Maori Wrasse" daar ook weer, dit keer genaamd Charly en ook weer super vriendelijk, nieuwschierig en speels. Ik denk dat dit mijn nieuwe favoriete dier is haha. Zoals je op de onderstaande foto kan zien heeft de "Maori Wrasse" een prachtig
(Maori)patroon op zijn hoofd waar die dan ook zijn naakm aan te danken heeft. De vrouwtjes zijn iets kleiner wat fletser van kleur, bijna tegen het grijze aan.

Helaas geen schildpadden gezien die ik wel echt heel graag wilde zien en hetzelfde geld voor rif haaien (white and black tip reef sharks). Wel heb ik eindelijk Nemo gevonden en Gill. Een paar jaar gelden in Curacao zwom ik al met een groep Dory's maar ik wilde wel heel graag een Nemo zien en dat is nu gelukt, gelukkig is het rif beschermd van Bruce dus die kom je niet tegen. Ik kan inmiddels al een aantal van de "great 8" aftrepen al heb ik ze niet allemaal op het "Great Barrier Reef" gezien maar ik vind dat het telt. De "Great 8" is de "Big 5" van het "Great Barrier Reef" en bestaat uit;

• Whales                 Yes
  • Manta rays          No
  • Clownfish            Yes
  • Turtles                  Yes
  • Potato Cod           No
  • Maori Wrasse       Yes
  • Sharks                   Yes (Leopard shark)

4UdEs7tTKwLJbxZPUYR3hF-1200-80      moorish-idol-ts-1

Clownfish and Moorish idol fish (Boven)

Parrot fish and Yellowbanded sweetlips (Onder)

e478da6c9c5b4323c377c7229066913c

Het was weer een geslaagde dag en een superfijne organisatie die ik zeker kan aanbevelen. Wederom met dank aan Allard travels die mij steeds weer helpen om de juiste trip te vinden.

P.S. Foto's zijn niet van mij dit keer maar komen van google.

1. Ilona:
    31 maart 2021
    Wow, het is en blijft een prachtig continent. HvJ
  2. Joke:
    31 maart 2021
    Wauw Nicole, wat een heerlijke ervaringen doe jij op! Neemt niemand je meer af. Geniet ervan, leuk om je verhalen te volgen, wie weet...😊
  3. John Bos:
    31 maart 2021
    Ziet er gaaf uit Nicole en weer een pracht verhaal war een ervaring
  4. Nora Manuputty:
    1 april 2021
    Wat prachtig allemaal zeg!