Cairns part 2: An ancient forest

23 maart 2021 - Daintree National Park, Australië

Het "Daintree rainforest" is na verwachting zo 180 miljoen jaar oud en daarmee meer dan 10 miljoen jaar ouder dan het "Amazone rainforest". Het bedekt ongeveer een oppervlak van 1200 vierkante kilometer en bestaat het "Daintree national park" , staatsbos en land in privé beheer. Naast dat het "Daintree" het oudste regenwoud ter wereld is, is het ook nog een super divers. Van dichtbebost regenwoud tegen de bergketens op tot snelstromende stroompjes, watervallen en ravijnen die helemaal doorlopen tot aan de kust. Vandaar ook het gezegde "Where the rainforest meets the reef" en dan ook de enige plaatst waar 2 UNESCO-erfgoeden elkaar raken.  Het is een bijzondere omgeving vol met "oude" flora en fauna en huist dan ook enkele van de oudste planten (varens) ter wereld en de "Southern Cassowary".

DSC04060DSC04059DSC04138

De "Cassowary" is 1 van de grootste (loop)vogels en moet alleen de "Emu" en struisvogel voorlaten gaan. Ze worden vaak bestempeld als werelds gevaarlijkste vogel. Ze zijn van nature huiverig voor mensen maar in het geval dat ze geprovoceerd worden kunnen ze serieuze verwondingen aanbrengen. Er bestaan maar 3 soorten "Cassowary" en hier in Australië vind je dus de "Southern Cassowary" die zo uit Jurrasic Park zou kunnen komen.

casso casss

Een andere jongen of in dit geval vrouw die zo uit Jurrasic park zou zijn kunnen gelopen is de "Salty". De zoutwater krokodil die in Noord Queensland voorkomt en die samen met de "stingers" ons mensen uit de zee houd. Het eerste wat je misschien denkt bij zoutwater krokodil is dat die volledig in de zee woont maar dit is niet waar. Hij kan in zout water overleven maar wordt vaker gevonden in rivier mondingen en in de mangroves. En niet verassend de "Salty" is de grootste nog levende reptiel. Want ja alles is hier nou eenmaal groter of gevaarlijker. Ze worden vaak 4 tot 5 meter lang maar er zijn "salty's" gezien die de 7 meter halen en daarmee ook een gewicht van tussen de 600 en 1200kg halen. Ze leven het liefst in troebel water en dat is dan ook de reden dat je bij de waterkant vandaan blijft. Krokodillen zijn namelijk supersnel in het water en kunnen supersnel accelereren uit het water. Na een paar meter zal hun snelheid dermate afnemen en kun je ze als volwassen mens uitrennen. Daarom blijf je dus minimaal 5 meter bij de waterkant vandaan. Krokodillen zijn "luie" jagers en gaan normaal gesproken alleen voor de makkelijke prooi dus mensen dicht bij het water of honden en kleine kinderen. Er staan dan ook overal waarschuwingsborden en als een verstandig mens ga je nergens zwemmen mits het als veilig of zwemspot is aangegeven.

Ik was zo gelukkig om tijdens mijn boottrip op de "Daintree river" een mama krokodil met 25 baby krokodillen te zien, een groot nest. Ik was dan ook verbaast dat ze zo'n groot nest krijgen want ze staan aan de top van de voedselketen, hebben een ingebouwd harnas en zijn bijna onzichtbaar als ze willen. Ik vroeg dan dus ook aan de gids; Waarom hebben ze eigenlijk een pantser? Waarop hij zei dat als ze geboren worden ze super kwetsbaar zijn voor roofvogels, wilde zwijnen ect. Daarom hebben ze dus een pantser en daarom is het nest dus ook zo groot want maar een handvol van die kleintjes groeit uiteindelijk uit tot een volwassen krokodil.

Iets wat heel hoog op mijn lijstje stond maar die ik helaas niet heb gevonden is de "tree kangaroo" die in deze bossen leeft. Vaak  lastig te zien en schuw maar als je net onder de takken kijkt kan je vaak een staart zien hangen. Helaas hebben ze zich voor mij verborgen gehouden. Ik heb er eerder weleens 2 in een opvang gezien een "papua new guinea tree kangaroo" . Het grootste verschil met de land-kangaroo is dat de boom-kangaroo een soort van klauwen heeft die hem helpt met klimmen en baak een langere staart met een stomp einde inplaatst van een puntje.

NT_get_to_know_Lumholtz’s_tree_kangaroos_large_creativedownloaden (3)

Ik had graag wat meer tijd in de "Daintree" doorgebracht want er is zoveel te bewonderen, te zien, te leren, zoveel geschiedenis. En niet alleen over flora en fauna maar ook over de aboriginals, de verschillende stammen en gebruiken. Helaas moeten er soms keuzes gemaakt worden en heb ik hier maar 1 dag kunnen doorbrengen maar het is een preachtige wereld en in ben dankbaar het te mogen zien. Het is een bijzonder ongerept gebied dat nog zoveel geheimen voor ons heeft.

Hieronder een paar must do's als je ooit naar het "Daintree national park" gaat.

* Mossman Gorge

* Daintree River (Bruce Belcher's river cruises)

* Alexandra look out

DSC04093 DSC04095

* Marrdja and Jindalba Boardwalk

DSC04126          DSC04128

DSC04132DSC04135DSC04098

* Daintree ice cream company

De daintree ijsshop maakt zijn eigen ijs en heeft een boomgaard met heel veel tropische fruitsoorten waar je rond kan lopen. Bestel hier de ijsproeverij, 3 tot 5 bolletjes in verschillende en bijzondere smaken. Mijn favoriet was "Black Sapote" wat smaakt naar chocolade pudding.