Australia day YES or NO

28 januari 2021 - Lennox Head, Australië

Op 26 januari vieren de Australiërs "Australia  day". Een beetje vergelijkbaar met de Nederlandse koningsdag. Op deze dag wordt gevierd dat in 1788 de eerste vloot Sydney bereikte.

Nu is er de laatste jaren een grote discussie over het vieren van "Australia day", een beetje vergelijkbaar met de zwarte pieten discussie in Nederland alleen dan iets "serieuzer".

Want waar het grootste deel van de Australische bevolking is ontstaan vanuit kolonies en waar de meeste Australiërs dus "immigranten" zijn moeten we natuurlijk niet de oorspronkelijke inwoners vergeten. De aboriginals en Torres  strait  eilanders.

Daar waar het grootste deel van de bevolking "Australia day" als een feestdag zien is dit het tegengestelde voor de oorspronkelijke inwoners.

Al hoewel inmiddels "Australia day" ook gevuld is met aboriginal rituelen en tradities verwijzen de oorspronkelijke inwoners meestal naar " Australia day" als "invasion day" of zelf wel "dat of mourning". Want daar waar de meeste Australiërs de vorming van Australië en het land vieren zien de oorspronkelijke inwoners dit als de dag van de invasie en voor hun dus ook de dag dat de kolonisatie begon. En als je een beetje denkt aan doe in Amerika de indianen uit "hun" land zijn  verdreven zo voelen veel aboriginals zich dus ook.

Er zijn ook dan verschillende groepen die deze viering aanvechten en het verplaatst willen zien naar een andere datum. Ze willen echt wel "Australia  day" vieren maar niet op een grijze dag in hun geschiedenis. Wat ik goed begrijp want het moet voelen of ze vanaf dat moment van hun thuisland verdreven zijn.

Gelukkig staan ook veel Australiërs hierachter en vinden ze dat de tradities en cultuur van de aboriginal gevierd en gekoesterd moeten worden.

Helaas is er nog steeds heel veel onenigheid tussen deze 2 groepen en ik hoop in de toekomst dat ze tot een overeenkomst kunnen komen en dat we alle kanten van Australië kunnen omarmen en vieren.

Weetje van de dag:

Wist je dat voor de Britse kolonisatie Australië bekend was als New Holland? Ondanks dat de Nederlanders nooit gesetteld zijn hier hebben we toch nog een kleine stempel achter gelaten. Denk maar aan:

Arhnemland; een gebied in het noordelijk territorium

Tasmanië: Vernoemd naar Abel Tasman

Van Diemens baai en van Diemens kaap: vernoemd naar Anthony van Diemens

Nassau river: vernoemd naar Maurice van Nassau prins van Oranje

Land van de leeuwin: nu beter bekend als cape leeuwin

Rottnest Island: vernoemd na de Quokkas die een katachtige Walibi blijkt of leek te zijn.

En zo zijn er nog een handvol namen die door de eeuwen heen zijn blijven hangen of vernoemd naar.

1. Ilona:
    28 januari 2021
    en zoals aan alles zitten hier ook 2 kanten aan het verhaal:( .leuke weetjes als je er nu iets over leest of hoort,denk je, oja dat weet ik uit jouw reisblog:)
    je bent nog niet klaar daar, dat was wel duidelijk na ons laatste gesprek.
    je maakt een fantastische ervaring,en zoals je al zei, in Nederland kan ik nu helemaal niets.
    jammer dat ik niet die kant op kan ,maar zoals Michel altijd zegt" jammer, maar het is niet anders'":)
    HvJ XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  2. Joke:
    28 januari 2021
    Leuk om zo wat meer achtergrond informatie te krijgen van het land. Kan me wel voorstellen dat de oorspronkelijke bewoners hier moeite mee hebben. Hoop dat ze er samen uutkomen en een nieuwe datum kunnen vinden om bv een "gezamelijke-start" feestdag te kunnen vieren.
    Groet, Joke
  3. Nicole:
    29 januari 2021
    Het is al jaren een discussie maar een uitkomst lijkt langzaam dichterbij te komen
  4. John Bos:
    30 januari 2021
    Leuk stukje geschiedenis zo zie je overal is het wel wat hopen dat ze daar wat toleranter zijn