Covid-19 in Australië update

19 augustus 2021 - Bomera, Australië

Nadat Corona begin vorig jaar ook in Australië arriveerde leek het tot nu toe allemaal erg goed te gaan. Nadat in Maart de internationale grenzen sloten volgden al snel strenge restricties en sloten ook de staatsgrenzen.

Dit had allemaal weinig impact op mijzelf. Mama en Dineke waren net vertrokken voordat alle grenzen sloten en ik was gestationeerd aan de Central Coast bij Flacon Sporthorses en verzekerd van een baan en dak boven mijn hoofd. Buiten het boodschappen doen merkte ik hier weinig van de restricties. Bijna alles was dicht en je kon er niet op uit maar dat was het den wel. En aangezien ze daar ook pension paarden hadden staan zag je ook regelmatig nog eens iemand, op afstand natuurlijk. Maar zoals ik al zei dit beïnvloedde mij weinig.

Buiten hert fiasco van de "Ruby Princess" om is het eigenlijk allemaal erg goed verlopen.

Er is wel een lange, strenge lockdown in Victoria geweest voordat ze alles onder controle hadden. Toen dit het geval was gingen de meeste staats grenzen ook weer open. Er volgde nog wel een flinke uitbraak in Sydney rond kerst maar ook die werd gecontroleerd door middels van een lokale strenge lockdown.

En zo ging het eigenlijk langzaam verder er was af en toe wel een uitbraak maar die werd meestal gecontroleerd met een lokale, korte, strenge lockdown zodat ze er bovenop konden komen en tijd hadden om een contact onderzoek te doen.

Totdat ik terug was in Lennox head en terug de horeca inging had ik er eigenlijk nog maar heel weinig van gemerkt. Maar ook toen was het eigenlijk wel prima. Inchecken, afstand houden, zitten in de pub en restaurants en alleen kleine partijen maar dat was het dan ook wel. Als er ergens een uitbraak was checkten we bij het aannemen van een boeking of aan de deur of gasten op een hotspot waren geweest en zpo werkte iedereen samen om de situatie onder controle te houden.

Zoals ik al zei elke keer als er een uitbraak was werd dit gecontroleerd met een lokale, meestal korte en strenge lockdown.

Inmiddels kon ik ook mijn reis voortzetten naar Queensland en dat was een feest zeg. Want buiten overal inchecken waren er eigenlijk geen restricties en je kon gaan en staan waar je wilde en het was zelfs toegestaan om te dansen in de pub, club of op een festival. Totdat er een uitbraak volgde in Brisbane waar ze niet helemaal bovenop kwamen. Dit begon met restricties voor 3 dagen, masker op, afstand houden, verplicht zitten in pub of restaurant en maximale bezettingen. Dit werd verlengt tot 2 weken geloof maar daarna ging eigenlijk alles gelijk weer terug naar hoe het was. Dit was voor mij de eerste keer op een dokters bezoek na dat ik een masker op moest. En ik weet ik mag absoluut niet klagen maar met 30 of + graden, relatief hoge luchtvochtigheid buiten werken in de volle zon met een masker op is toch net even iets minder dan comfortabel maar ik kan nog steeds zeggen dat ik van geluk mag spreken dat ik steeds op het juisten moment op de juiste plek ben geweest.

De reden dat Australië werkt met deze korte, strenge, lokale lockdowns is ten eerste omdat de afstanden zo groot zijn dus dit ook daadwerkelijk haalbaar is en daarnaast omdat Australië een 0 gevallen beleid hanteert wat haalbaar is omdat de internationale grenzen dicht zijn. Dit betekent niet dat er niemand het land inkomt. Als eerste heb je natuurlijk de piloten en stewardessen en dan heb je Australiërs die besluiten terug te keren en dan heb je nog uitzonderingen. Zo zijn er natuurlijk diplomaten, mensen die een uitzondering krijgen omdat ze in een bepaalde sector werken, sporters en noem maar op.

Waarop geen uitzondering is, is de verplichte hotel quarantaine die iedereen die in Australië aankomt moet ondergaan, zo ook de sporters die terug keren uit Tokyo. Helaas slipt er toch wel eens ergens wat tussendoor en daarop volgen de lokale lockdowns dan.

Inmiddels is ook Australië begonnen met vaccineren maar dat gaat langzaam en ze liggen achter op hun eigen schema en al helemaal in vergelijking met Europa. Maar goed waarom zou je er haast mee maken of je er zorgen om maken als een overheid de situatie zo goed controleert.

Totdat de Delta variant daar was. Helaas was Australië daar niet op voorbereid en is het huidige systeem niet sterk genoeg om dit tegen gaan. En dit resulteerde in weer een fikse lockdown rond Sydney en de 'urge' om je te laten vaccineren en maskers op ect. Toch lijkt dit momenteel niet genoeg en na verschillende gevallen verspreid door New South Wales en lokale lockdowns hebben ze toch besloten de hele staat in lockdown te gooien.  En als ik over gevallen praat heb ik het niet over honderden zoals je misschien vermoed. Neem als voorbeeld Tamworth daar was iemand die positief is doorheen gereisd en toch gingen ze gelijk in lockdown voor 10 dagen. Er zijn daar dan ook geen positieve testen naar boven gekomen.

De huidige lockdown was aangekondigd voor een week en is inmiddels al met nog een week verlengt. Het wordt dus even afwachten hoe alles weer gaat lopen. En ja voor wie geïnteresseerd is ik heb inmiddels ook besloten om me te laten vaccineren. Ik maak me er voor hier nog niet zoveel zorgen over maar wil wel graag gevaccineerd zijn voordat ik weer terug ga naar de kust.

Wat houd dit allemaal voor mij in? Ja goede vraag. Ik was van plan om in Oktober naar West Australië te gaan maar zoals het er nu uit ziet heb ik daar niet zoveel geloof in. Helaas is die trip wel een beetje op een tijdlimiet omdat ik via het noorden wilde gaan en als ik te lang wacht wordt het daar eigenlijk te warm en ga je ook het storm seizoen in. Maar goed er is nog zoveel te zien en doen dus daar denken we wel weer over na als de tijd daar is.

Voor nu is het even afwachten, de polo ligt uiteraard ook stil in ieder geval voor de komende 2 weekenden. WE hebben dan ook besloten de paarden even vrij te geven op het werk met de kudde na dan en even aan te kijken wat er gaat gebeuren en verder hebben we het er nog niet echt over gehad. Er is in ieder geval genoeg te doen ook naast de paarden trainen en bewegen dus dit is een mooie kans om daarmee aan de slag te gaan.

We zullen zien hoe het gaat en ik ben in ieder geval super blij dat jullie allemaal eindelijk het normale leven weer kunnen oppakken. En wat mij betreft............ik zit hier prima, prachtige locatie, leuk werk en leuke mensen om me heen en ik kon niet op een betere plek "gestand" zijn.

IMG_429120210813_18565520210706_12283020210622_132355

1. Conny van der Breggen:
    19 augustus 2021
    Je hebt het in ieder geval nog prima naar je zin
  2. Nicole:
    Absoluut
  3. Louisemulleman:
    19 augustus 2021
    Jij geniet echt van elk moment daar geloof ik 👍🏻😘
  4. Nicole:
    19 augustus 2021
    Bijna elk moment ja haha