Xiamen, cultuurschok!

3 juni 2019 - Melbourne, Australië

Nǐ hǎo/ 你好 China,

En hallo cultuurschok!

Eenmaal aangekomen op Xiamen Airport voelt het of je zo de sauna in bent gelopen. Het heeft geregend en is erg vochtig en al vrij warm, lekker klam en tropisch dus.

Op het vliegveld is alles goed te vinden en wordt er her en der waar het nodig is wel wat Engels gesproken. Helaas was het niet mogelijk om de stads tour en het hotel te doen maar was het kiezen en dat werd voor mij het hotel. Wat wel betekende dat ik moest improviseren hoe en waar te komen, hotel was geen probleem maar dan……. Want ja bij het hotel en verder in de stad werd Engels toch wel lastig.

Uiteindelijk met wat hulp gebruik gemaakt van de bus en een heerlijk stuk gewandeld wat me bij een klein strandje bracht en ja ook dat was anders. Niemand in zwemkleding ook de kinderen niet, nee hoor broekspijpen omhoog en even pootje baden. Wat wel heerlijk verfrissend was na het wandelen en de opgezwollen voeten vanuit het vliegtuig.

Ik kan wel iedereen aanbevelen die naar China gaat; ZET EEN VERTAAL APP OP JE TELEFOON!!! Ik had enkele zinnen vertaald en als je de juiste mensen aanspreekt kom je een eind maar het is toch wel verdomd lastig als je niets kan lezen.

Ohhh laten we het nog heel even over het verkeer hebben voor ik weer verder ga, jeetje dat is best spannend hier. Er is gewoon nette belijning op de weg maar als ze hier een baan opzij willen gaan ze gewoon of rijden op beide banen en als je daar rijd geef je maar gas bij of remmen of je nu in de bus of in de taxi zit. (Snor) fietsers komen van alle kanten weg, fietspas, stoep en slalommen overal omheen en tussendoor en een stoplicht… Daar stop je alleen voor op een grote kruising of als het je uitkomt. Het was niet eens bizar druk of reden loeihard maar bloeddruk verhogend was het wel. Ik kan mezelf best een content chauffeur noemen maar ben erg blij dat ik hier niet heb hoeven rijden.

Verder is Xiamen een prima stad heb niet kunnen bekijken wat ik in gedachten had maar dat heeft me uiteindelijk wel lekker bij het strandje gebracht. Plan of geen plan het leven kiest blijkbaar toch zijn eigen weg.

Ik ga verder met deel 2 van mijn reis, op naar Melbourne.