"Wunya Ngulum" in Noosa

6 maart 2021 - Noosa Heads, Australië

Wunya Ngulum betekent in de woorden van de traditionele inwoners (de Kabi Kabi) Welkom!

downloaden (1)    downloaden (2)

Noosa is een kustplaatsje aan de Sunshine Coast, super toeristisch maar ook super divers. Van stranden en natuur tot restaurants, resorts en luxe boetiekjes. Noosa bestaat eigenlijk uit een aantal wijken die van elkaar gescheiden zijn door water. Deze prachtig, helderblauwe waterwegen maken Noosa dan ook tot wat het is. Je kan je dan ook wel voorstellen dat het hier vollicht met boten en jetski's.  Zie het als de kustvariant van Venetië of Giethoorn.

DSC02993   DSC02990

In Noosa heads vind je "Main beach" en het Nationale park. In het nationale park zijn er een tal van wandelingen die je kan doen maar vooral de "Coastal walk" is erg "impressive". Deze wandeling is allereerst supertoegankelijk door het verharde pad in het eerste deel van de wandeling. Na 5 minuten lopen kom je aan op de "Boiling Pot Lookout" die je in het westen uitzicht geeft op "Main beach" en op het oosten op "Tea Tree Bay". "Tea Tree Bay" is een populaire "point break" (surfspot) en bovendien is dit een goede plek om een koala te spotten. Het volgende uitzichtpunt is "Dolphin point" en zoals de naam het al zegt een goede spot om dolfijnen te spotten en in de periode van Mei tot November de emigrerende walvissen.

DSC02948     DSC02973

Vanaf "Dolphin point" kijk je op het oosten uit op "Granite Bay". Ook weer een populaire surfspot met een "point break". Alleen voor de geharde en doorgewinterde surfer want het is een flinke wandeling met je surfboard onder je arm. Als je doorloopt langs "Granite Bay" kom je aan bij de "Fairy Pools". Een natuurlijk gecreëerd zoutwater zwembad tussen de rotsten met de kliffen op de achtergrond. Vanaf de "Fairy Pools" loop je naar het zuiden naar "Hells Gates". Hier sta je boven dramatische kliffen en door erosie uitgehouwen opening waar je dan weer een grote kans hebt om schildpadden te spotten. Ik heb besloten tot hier te lopen, als je in 1 keer doorloopt is dit ongeveer 45 minuten. Je kan ervoor kiezen om nog verder te lopen helemaal langs "Alexandria Bay" tot aan "Sunshine Beach". Dit op en neer kost je ongeveer 3 á 4 uur.

DSC02983     DSC02988

Als je dan langs de kust naar het westen rijd ga je over Hastings street waar je aan beiden kanten een hoop prachtige restaurants hebt en de rest van de locaties zijn opgevuld met luxe boetiekjes. Deze weg brengt je in Noosa spit  een recreatie gebied. Ik denk dat Hastings street het hart van Noosa is.

Je kan er ook voor kiezen om over de Noosa parade te rijden en dit brengt je dan weer in Noosa sound. Een mini eiland tussen de waterwegen aan twee kanten verbonden met een brug. Je kan hier heerlijk aan de rivier zitten en het is compleet beschermd van invloeden van zee.  Dan komen we aan bij Noosaville wat aan de rivier ligt, iets meer beschermd van het toerisme en rustiger. Wel is dit de plek om een boottocht te boeken of een Jetski te huren. Ook de barbecue boten zijn hier erg populair en dan ook superleuk om met een gezelschap te boeken.

In Noosa junction vind je dan juist weer veel cafés, bars (met livemuziek), kunstgalerijen en meubels en decor winkels. Hier vind je dan ook de lokale bioscoop en theater. Ook vind je hier winkels als K-mart en Target, wat een erg fijn alternatief is naast alle "fancy" boetiekjes.

Dan hebben we nog Noosa River wat absoluut prachtig is. Deze helderblauwe waterwegen hebben allemaal ministrandjes die resort-gangers het gevoel van een privé strand geeft. De resorts zien er dan ook prachtig uit en met alle bootjes in het water is het vakantie beeld helemaal af.

Uiteraard is Noosa meer dan wat ik zojuist beschreven heb maar dit is hoe ik het tot zover heb ervaren en voor mijn gevoel zijn het allemaal kleine wijkjes die samen Noosa vormen.

DSC03082     DSC03089

DSC03088     DSC03001(Wandelende tak)

Vervolgens ben ik nog naar de Noosa everglades  geweest dat zich Noord van de "Noosa North Shore" bevind. Ik begon mijn trip vanaf Noosa Habitat een gloednieuw eco-camp met de mogelijkheid tot camperen en glamping. Gelegen aan "Lake Cootharaba" de ultieme spot als je wat meer afgelegen wilt verblijven. Het kamp is absoluut prachtig en omdat het een eco-camp is proberen ze alles zo duurzaam mogelijk te houden. Ze hebben ook een lokale brouwerij en ze maken een heerlijk bock biertje.

DSC03078      DSC03077

Als we het over "Everglades" hebben denken we allemaal gelijk aan Florida en krokodillen, logisch deed ik ook. Er zijn tenslotte ook maar 2 "Everglades" op de wereld. Het grootste verschil? In de "Noosa Everglades" kan je veilig zwemmen. De "Everglades" is eigenlijk een oneindige stroom van water in een moeras gebied waardoor de waterwegen constant veranderen. Het is een complex ecosysteem dat in balans is want  het is een Mekka voor vogels. Ik geloof dat je hier 40% van alle Australische vogels kunt vinden en daarnaast is er ook een grote diversiteit aan bomen en planten. Wat de "Everglades" echt uniek maakt is het zwart spiegelende water. Door alle oliën en organische overblijfselen kleurt het water bijna zwart waardoor het net een spiegel is. Soms is het amper te onderscheiden wat echt en wat de weerspiegeling is.

DSC03069      DSC03065

De beste manier om de "Everglades" te ontdekken is per boot of Kano. Ik heb een korte boottocht gedaan waar we absoluut verwend werden. Champagne aan boord, ook thee of fris voor de liefhebber en een kaasplankje achteraf.

DSC03048       DSC03040

Zoals je hierboven kunt lezen is er voor een ieder wat wils in Noosa en is er meer dan genoeg te doen. Huur een SUP of een Kano, neem de Ferry en zie Noosa vanaf het water, maak en wandeling, ga shoppen in Hasting street of lekker ontspannen op het strand of één van de resorts.

1. Marise:
    Mooi😍
  2. Nicole:
    Jij bent mooi 😍
  3. Ilona:
    6 maart 2021
    Wow,wat een bijzondere plek,zo klinkt het in ieder geval,.
    Van alles op een plek.
    En jij kamperen in de meest eenvoudige zin, echt iets voor jouw, komende dagen naar een bijzonder land, zonder bereik, heel veel plezier 👍😉en woensdag horen of zien we weer wat van je.
    HvJ💋
  4. Nicole:
    6 maart 2021
    Simpel valt wel mee hoor. Ik heb een echt bed, kledingkast🤣, alle electronics ende mogelijkheid op te laden. En echt eenvoudig moet ik toch nog steeds aan Bounce denken of in een klein tentje op zo'n dun matrasje.
  5. John Bos:
    6 maart 2021
    Zo te lezen een prachtig gebied met mooie natuur en genoeg te doen genieten maar en op deze manier genieten wij allemaal een beetje met je mee 💋
  6. Ilona:
    Bounce,ja inderdaad🤣🤣🤣
  7. Marielle de Leeuw:
    6 maart 2021
    Wow, ziet er weer prachtig uit zeg. Succes met je verdere reis, we zijn benieuwd waar je nu terecht komt 👍😘
    Blijf vooral zulke mooie foto's maken.
  8. John Bos:
    7 maart 2021
    Weer een mooi verhaal Nicole en prachtige fotos je zou zo als gids aan de slag kunnen al de details leuk om te lezen👍👍
  9. Allard:
    9 maart 2021
    heeel gaaf om te lezen!
  10. Louisemulleman:
    10 maart 2021
    Wat een schitterende tour weer en prachtige foto’s 👍🏻😘