Terug van weg geweest; Indonesië

6 augustus 2019 - Jakarta, Indonesië

Afgelopen woensdag heb na een korte onderbreking mijn reis weer voort gezet, het was tijd om weer te gaan.

Ik zag erg op tegen het "uitzwaaien" op Schiphol. En ik moet heel eerlijk zeggen die viel me alles mee, waarschijnlijk omdat ik er erg tegen op zag. De eerste keer ervaarde ik als een stuk lastiger.

Mijn eerste vlucht was naar Indonesië waar ik een dag zou door brengen, en zo gezegd zo gedaan.

Ik heb Indonesië als zeer prettig ervaren en de mensen waren super vriendelijk. Na eerst de lekkerste nasi die ik ooit gegeten heb kwam ik onderweg naar de Menara uitkijktoren kwam ik een Indonesiër tegen, een taxi chauffeur die vrij was en een aardig woordje Nederlands sprak. Hij was zo vriendelijk om met me mee te lopen naar mijn bestemming en me daar op weg te helpen. Ik was hier iets sceptisch over, was bang dat er betaling o.i.d werd verwacht maar het was gewoon oprecht vriendelijkheid. Als hij maar wel even met me op de foto mocht.

En die foto ja dat gebeurde meer. Eerst dacht ik dat mensen vroegen of ik een foto van hun wilde maken maar nee, ze wilde graag een foto met mij erbij en waarom? Geen idee.

Dit herhaalde zich een paar keer en uiteindelijk besloot ik te vragen waarom me dat steeds gevraagd werd. Indonesiërs gaan blijkbaar graag op de foto met "westerse" toeristen en worden vaak afgewezen als ze om een foto vroegen. Nou ga ik niet graag op de foto maar kleine moeite en ze waren er oprecht blij mee.

Ik vervolgde mijn weg naar "old town" waar een Nederlandse geschiedenis heerst. Hier werd ik aangesproken door een groepje meiden, studenten. Of ze een intervieuw met me mochten doen en dit mochten filmen voor de Engelse les. Ze deden erg de best maar struggelde met de taal als ik antwoord gaf met meer dan 2 woorden en er werd een hooo gegiecheld. En ja uiteraard achteraf ook de foto.

Het plan was door te lopen naar de haven, je kwam hier in een echte achterwijk terrecht en ik besloot daar niet alleen mijn weg te vervolgen en had geen zin om nog een extra bus te nemen. Dus hop terug met "grab" een soort über op de scooter. De eerste meter kunnen als spannend ervaren woorden het verkeer is een chaos, er rijden meer scooters dan auto's en overal waar ze denken dat er ruimte is schieten ze tussendoor. Maar al met al een leuke manier om stad te ontdekken en sfeer te proeven.

Rond etenstijd wat rond gewandeld en ik werd meteen verleid door allemaal lekkere geuren dus besloot wat indonesie's streetfood te halen.

En toen was het tijd om terug te gaan naar het vliegveld en ik kan een vlucht via Jakarta aanraden. Het is een fijn vliegveld, alles is duidelijk aangegeven en mocht je daar een tussenlanding maken kan is er een mogelijkheid om te douche.