Nieuwe vlog en welkom op Rockedgiel

9 augustus 2020 - Bomera, Australië

Het is alweer een week geleden dat ik aankwam in Bundella op mijn nieuwe bestemming; Rockedgiel. Voor een video over mijn laatste dagen bij Falcon sporthorses en mijn reis hierheen klik HIER

DSC09998 DSC00007

Bundella heeft een populatie van 69 inwoners of beter gezegd 70 sinds vorige week. De dichtstbij zijnde plaatst is Premer op 20 minuten afstand. Premer heeft enkele faciliteiten zoals een preschool, huidig gesloten public school, pub, postkantoor, gezondheidscentrum, kerk, stadshuis en lions club. De andere "interesante" plaasten zijn 45 min of meer. In afstand wellicht dichterbij dan je denkt maar door de onverharde wegen duurt het langer om er te komen. Omliggende plaatsten voor andere faciliteiten zijn Spring Ridge, Coolah, Coomababran en Quirindi. Op 1,5 uur afstand is Tamworth en dat is dan de grootste, dichtsbijzinde stad en ligt langs de route van Victoria naar Queensland.

Mijn bestemming is Rockedgiel, een cattle buisness/station"" en daarnaast groeien ze tarwe. Ze hebben momenteel 8000 acres. Helaas zijn ze door familie vetes 1/3 van het land verloren. In het originele "farmhouse" wonen Collin en Meg de Ouders van Andrew. Andrew woont 100 meter verder in een ander huis met zijn vrouw Kim en 3 kinderen. Collin en Meg hebben nog een zoon wonende in Canberra. Om de week zijn Kim haar ouders hier ook enkele dagen om mee te helpen in en om het huis.

Ik woon momenteel bij Collin en Meg en hebben mijn eigen slaapkamer, badkamer en ingang (die ik niet gebruik). En in tegenstelling tot "samen" wonen met Alex waar we naast het avondeten verder ons eigen ding deden leven we hier echt "met" elkaar en lekker vertrouwd zoals thuis brengen we de meeste tijd door in de keuken. Het is net of ik weer thuis woon, als ik binnen kom krijg ik een koffie of thee aangeboden ect. dus moet nog opletten dat ik niet lui wordt.

DSC00020           20200805_193533           20200804_130359

Vroeger hielden ze ook schapen maar dat is momenteel niet heel interessant meer. Ze fokken hier koeien voor het vlees. De meeste dames mogen blijven en gaan in kalf en de meeste mannen worden met een jaar verkocht aan de "feedlot". Gewassen groeien hier erg goed door de zwarte grond die in extreme droogte openbarst en de wortels de ruimte geeft naar water te zoeken, helaas wordt het met veel regen ook snel modderig zoals momenteel. Gelukkig droogt het ook weer super snel.

Ze houden hier nog steeds paarden en drijven de koeien te paard en/of met de quad. Daarnaast spelen ze polo met de paarden. Het seizoen hiervoor duurt elk jaar 6 tot 8 weken en dat is waarvoor ik hier nu ben. Mijn dagtaak is voornamelijk zorgen voor de paarden en dan met name zorgen dat ze fit zijn. Er zijn momenteel 5 polo pony's en 2 "groene" pony's waar ik mee aan het werk ben. Daarnaast staan er nog 2 met pensioen en help ik soms met de pony's van de kinderen. En hier mag en kan ik dan de hele dag overdoen, heerlijk!

Uiteraard moeten de paddocks waar de pony's staan schoon blijven maar dit is echt supersnel gedaan aangezien ze in koppels staan dus maar de helft van de paddocks en daarnaast is het alleen poep opscheppen en niet mesten dus gaat echt supersnel.

De tijd die ik over heb probeer ik te helpen met de kinderen of de koeien. We hebben van de week al een groep van 470 "weaners" (jaarlingen) binnengehaald en gewogen en gesplitst in "heifers" (onvolwassen dames) en "steers" (gecastereerde "bull") en naar hun nieuwe paddocks gebracht. Dit is iets wat ik heel graag wilde doen en ervaren dus ik "zou" nu met een gerust hart naar huis kunnen.

SmartSelect_20200809-194129_Video Player          20200808_150007

Daarnaast hebben we een groep "springers" (koe of heifer die bijna gaat kalven) die hun eerste kalf moeten werpen die we extra in de gaten houden. Sinds ik hier ben zijn er al 3 geboren en er waren er al een paar. Er moeten nog 14 kalfjes geboren worden in de komende 2 weken. De "ervaren" koeien staan verder weg en worden alleen van afstand in de gaten gehouden.

Het is hier echt waanzinnig, zo veel geschiedenis en verhalen en ik ben echt super "eager" om alles te weten te komen over deze plek. Ik heb gisteren een beetje rondgelopen en er zijn dus nog 3 oude woningen, scheerdershutten, een grote scheerschuur met schapen rennen, meerdere schuren voor opslag en molens om water te pompen. Ik heb al verhalen gehoord over schade na een tornado en overstromingen dus met name het originele farmhouse heeft al veel doorstaan.

En ja het is dus net McLeod'd dauhters" met de molen, scheerdershut en ja de tennisbaan hebben we ook.

En niet te vergeten elke ochtend als ik naar de stal toe loop staan er een paar nieuwsgierige, hoppende vriendjes in de verte. Die ook steeds makkelijker te onderscheiden worden. Zo is de walibi niet alleen meer in "bebost" gebied te vinden ze zijn ook meestal alleen of met zijn 2en waar de kangaroo dus vaak op open vlaktes te zien is in grote groepen. Vanochtend zagen we een groep van ongeveer 20 maar schijnbaar komen ze nog wel eens in veel grotere getalen.

Het blijven fantastische dieren en ondanks dat ze hier een "plaag" zijn ziet Collin ze ook nog steeds graag.

Al met al... na een goede tijd bij Falcon Sporthorses lijken dingen nu echt op zijn plek te vallen en voel ik met hier al helemaal thuis.

1. John Bos:
    9 augustus 2020
    Geweldig wat je allemaal ziet en meemaakt
    Geniet ervan 💋
  2. Liane:
    9 augustus 2020
    Lijkt me toch ook wel moeilijk om elke keer weer afscheid te nemen en opnieuw te beginnen. Maar dit is wel heel gaaf.... Geniet ervan!
  3. Nicole:
    9 augustus 2020
    Ja en Nee haha het is meer lastig om verder te gaan maar zodra ik me besluit had genomen te gaan was ik er ook klaar voor. Was even lastig om te gaan idd maar zodra ik de hoek om was was dat weg.
  4. Ilona:
    9 augustus 2020
    Wat onwijs gaaf je video en je verhaal, wat zie je er goed uit,je hebt gedaan wat je wilde doen, je kan naar huis komen,maar ik zie het niet gebeuren🥰
    Ik mis je enorm maar zie hoe goed je dit alles doet.HvJ
  5. Nicole:
    ❤❤❤
  6. Joke:
    9 augustus 2020
    Top dat je hebt bereikt wat je graag wilde en je doel dus gehaald ! Geniet ervan! Leuk om zo te horen/lezen hoe je het allemaal doet. Dit neemt niemand je meer af! Groet, Joke
  7. Marjolein:
    9 augustus 2020
    Ziet er weer top uit Nicole, heel veel plezier.
  8. Suzanne:
    9 augustus 2020
    Super leuk snoetie 😍 Ben helemaal jaloers op jouw McLeod's Daughters avonturen!! Super cool om dat real life mee te maken. Geniet weer van deze nieuwe plek en ervaringen 😘😘😘
  9. Nicole:
    10 augustus 2020
    Ja het is echt super gaaf
  10. John Bos:
    9 augustus 2020
    Weer een mooi verhaal en leuke vlog geniet op je nieuwe bestemming
  11. Helen:
    9 augustus 2020
    Was weer heel leuk om te lezen en te kijken! Heel veel succes weer de komende tijd 👍🏻
  12. Marielle de Leeuw:
    10 augustus 2020
    Super fijn dat je het zo naar je zin hebt, is altijd weer spannend.
    Geniet er van en veel succes 😘
  13. Nicole:
    10 augustus 2020
    Absoluut, steeds maar weer afwachten waar je terrecht komt
  14. Louisemulleman:
    10 augustus 2020
    Echt weer een leuk verhaal 👍🏻 En leuke ervaring weer rijker 👍🏻😉 bedankt voor de auto tips 😉 veel plezier weer op je nieuwe stek😘
  15. Nora Manuputty:
    14 augustus 2020