K'gari Island (Fraser Island)

10 maart 2021 - Fraser Island, Australië

De afgelopen 3 dagen heb ik doorgebracht op K'gari of beter bekend als Fraser Island en onderdeel van het "Great Sandy National park". De oorspronkelijke inwoners van K'gari zijn de ButchullaK'gari is het grootste zandeiland ter wereld en staat dan ook sinds 1992 op de UNESCO - werelderfgoedlijst. Het eiland is 122km lang en varieert van 5 tot 25 km breed en is een paradijs voor 4WD-ers. Je vind hier een wisselend landschap van mangrove bossen, tropische regenwouden, eucalyptusbossen, duinlandschap en prachtige meren en stranden.

DSC03215     DSC03238

In één van de dorpen is er een klein stukje asfalt maar verder zijn alle wegen onverhard en vaak mul zand. Op de lastigere duinklimmen zijn vaak matten neer gelegd om vast zitten te voorkomen. Het eiland is dan ook alleen begaanbaar met een 4WD. Het strand dient als snelweg met een snelheidslimiet van 80km p/u. Tevens dient het strand als landingsbaan voor toeristische vluchten en het is dan ook de enige plek waar je vanaf het zand opstijgt en land.

Doordat het hele eiland uit zand bestaan en er een onderliggende waterbron is kan je op het hele eiland zuiver drinkwater vinden. Ideaal om tijdens je wandeling je waterfles bij te vullen.

Het is één ding dat K'gari het grootste zand eiland ter wereld is, wat het nog bijzonderder maakt is dat er een prachtig regenwoud groeit. Dit is dan ook weer de enige plek ter wereld waar regenwoud hoger dan 200 meter boven zeeniveau op de zandduinen groeit. Door de bijzondere natuur is het een mekka voor dieren en dan vooral vogels, er zijn  als meer dan 350 verschillende soorten gespot. De meest bekende diersoort van K'gari is waarschijnlijk de Dingo die hier voorkomt in zijn puurste vorm.

DSC03248DSC03240DSC03536

Prachtig om de Dingo is zijn natuurlijke omgeving te zien. Ze zien er misschien lief en schattig uit en doen je wellicht denken aan een hond maar het blijven wilde dieren en ze staan dan ook boven aan de voedselketen. Ze zijn Australisch grootste land carnivoor en eten onder andere kangaroos en wombats maar zijn ook gezien met vis.   Er zijn dan ook overal op het eiland afgesloten picknick plaatsen zodat de Dingo's niet te tam worden en eten komen stelen. Ons kamp was ook afgezet met een hek een een Dingo rooster, wat eruit ziet als een vee rooster maar dan elektrische draden net boven de weg heeft hangen en als je zonder groep het strand op ging moest je een dingo stok meenemen. Niet om ze te slaan om weg te jagen maar zodat je wat imposanter en zelfverzekerder overkomt waardoor ze je met rust zullen laten.  Zo kunnen auto's gewoon in en uit rijden maar blijven de Dingo's uit het kamp. Er word dan ook aangeraden altijd in groepen of minimaal met zijn tweeën te lopen en ze van een afstandje te bewonderen. De veiligste manier om ze van dichtbij te zien is hoog en droog in je 4WD.

DSC03456 DSC03459DSC03438 DSC03422

Er zijn twee prachtige verhalen over de geschiedenis van K'gari. Het prachtige oorsprong verhaal van de Butchulla en het verhaal van Eliza Fraser waaraan het eiland zijn Engelse naam heeft te danken.

Ik ga jullie niet van minuut tot minuut vertellen wat we gedaan hebben op deze tour. Omdat te ontdekken kan ik je aanraden na COVID-19 naar Australië te komen en hier deze prachtige tour zelf te ervaren.

Er zijn een hoop verschillende touroperators en organisaties in het spel wat kiezen wellicht lastig maakt. Zo kan je zelf een 4WD huren, een tag-along of bustour doen en kamperen, glamping of een resortstijl verblijf. Allard en Melodie van Allard travels hebben mij super op weg geholpen met het boeken van de juiste tour. En dat kan voor iedereen verschillend zijn. Uiteindelijk ging ik op weg met K'gari Fraser Island tours voorheen bekend als Dropbear adventures.  Een fantastisch bedrijf gerund door Mark en Hana dat ECO- reizen (wat steeds populairder wordt) hoog in het vaandel heeft staan. Daarnaast proberen ze trouw te blijven aan de geschiedenis van het eiland en de Butchulla.

DSC03537      DSC03538

Tijdens deze trip kon je voelen dat de organisatie betrokken is met het eiland en gepassioneerd wat resulteerde in prachtige verhalen uit hun kindertijd tot de geschiedenis en gebruiken van de Butchella. Niets van het bovenstaande zou compleet zijn geweest zonder onze fantastische guide Troy  die net even dat extra geeft. Vol met verhalen en passie over het eiland en als hij een vraag tegenkomt waarvan hij het antwoord niet weet kan je de klok erop gelijk zetten dat hij thuis research gaat doen en voor de volgende tour het antwoord weet. zo heeft hij zich dan ook veel verdiept in de geschiedenis van het eiland en weet ontzettend veel en je kan voelen dat zijn hart hier ligt. Daarnaast hadden we super mazzel dat het rustig was op het eiland waardoor we vaak als enige op een locatie waren wat zorgde voor unieke foto's zonder omstanders.

DSC03331      DSC03429

Daarnaast hadden we nog Shenna, Ash en Malorie die steeds weer voor een gezond en gevarieerd ontbijt, lunch en diner zorgde en niet te vergeten snacks en fruit voor onderweg. Picknicken? ja waarom niet en de auto gaat vol met eski's, stoelen en alles wat nodig is voor een geslaagde picknick. Autopech? Ja dat gebeurde twee keer, is onderdeel van het avontuur en het rijden op een zandeiland want ook Toyota Landcruisers zijn niet onverwoestbaar. Maar geen probleem de hele crew komt langs we doen een auto wissel en zei slepen de "gebroken" auto terug naar het kamp.

DSC03366  DSC03499 DSC03496

Als laatste is een trip natuurlijk niet compleet zonder een groep fantastische medereizigers. Een super gevarieerde groep vanuit Australië, Duitsland, Engeland, Ierland, Frankrijk, Italië, Argentinië, Polen, Libië en Canada met allemaal verschillende achtergronden. Koppels, vrienden en solo-reizigers waarvan de één op roadtrip is richting het Noorden of Zuiden en waarvan de ander gestationeerd was ergens in een Australische stad en op vakantie was. Vele van ons een oud leven achtergelaten met een marketing, accountant of verkoopmedewerker baan om hier fruit te pukken, op een boerderij of in de horeca te werken om onze avonturen door Australië te financieren. Allemaal anders en allemaal gelijk want uiteindelijk bracht 1 ding ons samen en dat is de passie voor reizen en avontuur.

DSC03251     DSC03597

DSC03525     DSC03290

We vulden de vrije uurtjes met een potje volleybal of voetbal, het oefenen van onze boemerang en didgeridoo kunsten, kampvuur tunes op de gitaar en het bewonderen van een heldere sterrenhemel zonder maan en een verfrissende zonsopgang.

DSC03516    DSC03534

Al met al fantastische trip in paradijs (Ja want dat is wat K'gari letterlijk betekend) en dankbaar voor deze prachtige avonturen en nieuwe vriendschappen.

Lake Boorangoora  (Lake McKenzie)

DSC03249  DSC03254

"Wanggoolba Creek" Heilige plaats voor Butchulla vrouwen die hier vroeger hun kinderen kregen en waar mannen toen de tijd niet welkom waren

DSC03307DSC03310

"Lake Wabby" Ligt onderaan de "Hammerstone Sandblow" en zit vol met knabbelvisjes. Als je heel stil zit beginnen ze hun werk te doen, wel even schrikken aan het begin haha

DSC03349DSC03317

"Eli Creek" Loop stroomopwaarts via de boardwalk en dobber in je "floaty" met een drankje in je hand rustig door de creek

DSC03364 DSC03356

"SS Maheno" Voer tussen New Zeeland en Australië en sporadisch naar Sydney en Vancouver. Werd vervolgens gebruikt door de marine tijdens WOI onder de naam "His Majesty's New Zealand Hospital ship No. 1". Werd na de oorlog verkocht aan Japan als schrootmateriaal en werd daarvoor gesleept waar ze al snel in een zeldzame wintercycloon kwamen. Ze zijn nooit verder dan 50 mijl richting Japan gekomen en zo is de SS Maheno weer terug op Australische grond en te bewonderen door toeristen.

DSC03380 DSC03377

DSC03390 DSC03394

"Indian head and the Champagne pools" Na zoveel geluk met het weer en lage bezoekers aantallen raakte het geluk nu op. Waar je normaal heerlijk kan badderen in de champagne poel lag stroomde die vandaag vol met zeewier. Zwemmen in zee is onveilig pm verschillende redenen, stingers, haaien, sterke stromingen en 0 strandwachten maar in de champagne poelen kan je toch veilig van de zee genieten. Het dankt zijn naam aan bubbelende en bruisende instromende water bij hoogtij.

DSC03424IMG_2020

"Lake Birrabeen" Volgens onze guide het witste strand ter wereld. Zijn vriendin verzameld zand van alle stranden die ze bezoeken en hebben lades en potjes vol met zand en het zand van "Lake Birrabeen" komt als winnaar uit de test.

DSC03548DSC03550

"Lake Boomanjin" Heerlijk warm water dus perfect voor de "koudere" dagen. Heeft dezelfde kleur als "Lake Ainsworth" door de omringende Tea tree bomen.

DSC03572DSC03576

3. Marise:
    Gaaf🤩🤩
  4. John Bos:
    11 maart 2021
    Ziet er schitterend uit mooie foto's
    En wat een verhaal heel gaaf daar