Canberra and Australian war memorial

13 oktober 2019 - Canberra, Australië

Het is zondag dus tijd voor een uitstapje.

Ik had een tripje naar Kosciuszko national park in de planning. Helaas is dit 3,5 uur rijden dus wat aan de krappe kant voor een dagtripje maar hij blijft in de gedachte voor een ander moment.

Nieuw plan! En ik besloot de dag te besteden in Canberra de hoofdstad van Australië. Na een grote rivaliteit tussen Sydney (de oudste stad) en Melbourne (grootste en rijkste stad) om de hoofstad van "The Commonwealth of Australia" te worden werd er in 1908 besloten een nieuwe hoofdstad te bouwen in het midden, Canberra en het omliggende gebied ACT (Australian capital territory). Canberra is dus een relatief "jonge" stad en dat kan je ook zien.

Het centrum is levendig, modern en praktisch ingericht. Het is gelegen aan een prachtig meer "Lake Burley Griffin". Buiten het centrum vind je een hoop musea e.d. en alles is weids en groen opgezet. Ruimte genoeg tenslotte hier in Australië.

Mijn focus vandaag lag op het bezoeken van de "Australian war memorial". Een prachtig gebouw met een herdenkingplaats voor alle oorlogs-slachtoffers van Australië.

Het grootste deel omvat verhalen en vondsten van de 1e (great war) en 2e wereldoorlog. Het was bijzonder interessant om de geschiedenis uit een ander perspectief te zien. Daarnaast wordt er ook ruim aandacht besteed aan andere oorloge zoals de oorlogen in Vietnam, Korea, Afganistan en meer.

Het centrale punt is de tombe van "Australia's unknown soldier" die centraal staat voor alle gesneuvelde soldaten van Australië. Het is het middelpunt van een prachtige koepelhal met glas in lood ramen en zit vol symboliek.

Langs de binnenmuren vind je alle namen van de soldaten die gesneuveld zijn in de verschillende oorlogen en de muren zijn versierd met "poppy's" oftewel een herdenkingsklaproos die hiervoor ook door de Britten wordt gebruikt.

Na hier wat rondgekeken te hebben en een interessante tour van vrijwilliger "Winsome" was het tijd om te gaan.

Ik eindigde bij het "nieuwe" parlement huis op de heuvel tegenover de war memorial met een fantastisch uitzicht over Canberra. Je ziet hier duidelijk dat de stad tussen 3 bergtoppen is gelegen. Binnen was het gigantisch maar na een paar uur in een museum te hebben gelopen was het uitzicht vanaf bovenop het gebouw voldoende voor vandaag.

Al met al een interessante dag en als aandenken een biografie over de grootste vrouwelijke oorlogsheld van Australië.

En dit was mijn verhaaltje van vandaag, een stukje geschiedenis van Australië🤓.

1. Amy:
    13 oktober 2019
    Erg leuk om te lezen! En ik altijd maar gedacht dat Melbourne de hoofdstad was, oepsiee!
  2. Nicole:
    Haha grappig. De meeste mensen denken Sydney
  3. Ilona:
    13 oktober 2019
    Geschiedenisl lesje van de andere kant van de wereld.
    Onwijs leuk om te lezen😘
  4. Nora Manuputty:
    13 oktober 2019
    Zo te lezen was je ervan onder de indruk...een land begrijpen is idd de geschiedenis ervan te kennen...👍🥰
  5. Joke:
    13 oktober 2019
    Gaaf hoor en idd weer wat geleerd..😉!!
  6. Conny van der Breggen:
    13 oktober 2019
    je kan geweldig interessant vertellen Nicole. knap hoor. erg leuk om dit te weten.
  7. Nicole:
    Bedankt Con. Wellicht kan ik beter schrijven dan vertellen😂
  8. Conny van der Breggen:
    zo doorgaan. erg leuk.
    dat is ook een kunst.
  9. John Bos:
    14 oktober 2019
    Hoi Nicole leuk te lezen een stukje geschiedenis is best indrukwekkend en leerzaam wacht het volgende berichtje weer af en inderdaad je kan het mooi verwoorden een verborgen talent
  10. Nicole:
    15 oktober 2019
    Bedankt John
  11. Jolanda Monster:
    14 oktober 2019
    Heerlijk om je verhaal te lezen. Leuk om zo mee te genieten van je reis. Niemand die je stoort om je te verdiepen in de geschiedenis van dat land. Heerlijk hè 😜schrijven doe je goed, kan niet wachten op je volgende verhaal. Liefs van mij ❤️
  12. Nicole:
    15 oktober 2019