Cairns part 3: Chasing waterfalls

24 maart 2021 - Cairns, Australië

Tijd om terug te duiken in de tijd naar woensdag 24 Maart 2021.

Na een dag op het Great barrier reef en een dag in het eeuwenoude Daintree rainforest heb ik nog 1 trip op de planning staan hier in Cairns; Waterfall wanderers tour.

Ik kreeg de tableland tour van "Uncle Brians" door meerdere mensen aangeraden maar deze kon helaas niet door gaan en zo kwam ik terecht bij "waterfall wanderers".

20210324_081945

Nadat iedereen verzameld is krijgen we een kleine introductie van de gids en verteld hij ons het plan van de dag en jeez dat lijkt een druk programma zeg. Maar dat betekent ook een hoop moois om te zien. Al snel krijgen we door dat we het onwijs getroffen hebben met onze gids want een gids kan wel echt je tour maken of breken en deze gids was niet bang voor een grapje of 2 en voelde zich dan ook zeer comfortabel in de rol van entertainer.

De eerste stop is bij een lokaal klein bakkertje waar ik denk dat de tour een deal mee heeft maar goed dat gaf ons de kans op een 2e ontbijtje, altijd goed.

Toen we allemaal weer in de bus waren was het opweg naar "Babinda Boulders" en de bijhorende legende.

Volgens de legende was er lang geleden toen de "Yidinji tribe"  in de "Boulder Valley"  leefde. De legende gaat over de jonge, prachtige Ooolana die uitgehuwelijkt en trouwt met Waroonoo een wijze, gerespecteerde ouderling. Al snel valt Ooolana's oog op een jonge knappe man van een andere stam die naar het gebied was verhuisd. Zijn naam was Dyga en al snel werden ze verliefd. Ze realiseerde al snel dat ze een overspelige misdaad waren begaan en vluchtte samen valleien in. Toen ze gevonden werden wist Ooolana zich te bevrijden en wierp zichzelf in de stille wateren rond de "Babinda Boulders". Toen ze het water raakte schreeuwde ze om haar geliefde die het water in beweging bracht. Het land begon te trillen en de keien vielen in de kreek wat het water met grote snelheden naar voren stortte.

Zoals wij heb zien is het een verfrissende zwempoel waar zelfs op hete dagen het water koel en helder is. Lekker pootje baden aan de kant, zwemmen in de diepere delen of van een "Boulders" springen.

Screenshot_20211115-110815_Chrome OIP

De reis gaat verder met een grapje hier en daar van de gids. Al rijdend naar de volgende bestemming begint die te vertellen over dinosaurussen en Jurassic Park. Dit wordt gevolgd met wat geluiden op de radio en vervolgens rijden we langs het volgende bord......

cassowary-warning-sign-queensland-australia-road-daintree-national-park-tropical-north-endangered-71286240

HAHA

Op naar Josephine Falls. Je komt hier door een kleine wandeling door het regenwoud. Het water is crystal-clear en het beste van alles er is hier een natuurlijke waterglijbaan. Hier moet je wel wat voor over hebben want de eerste keer omhoog is goed te doen maar naarmate je vaker omhoog gaat zeker als je met meerdere mensen bent wordt het gladder en gladder dus voorzichtig zijn is niet onbelangrijk. Daarnaast is het een prachtige, rustgevende omgeving. Deze zwemplek net zoals de meeste is gevaarlijk wanneer er een hoop regen is gevallen want er staat best wel kracht achter. Op het moment dat de stroming te sterk wordt of het water te hoog gaan er lampen boven en onder water knipperen die je vertellen het water te verlaten. Safety first!

20210324_112014 20210324_112421 20210324_111613

Onderweg naar de volgende stop krijgen we uiteraard weer een leuk verhaaltje en een grapje of 2. Deze prachtige waterval die 18 meter naar beneden komt in een bijna perfect rond bassin en omringt met groen regenwoud is bekend door "Qantas" en "Herbal essence reclames. De perfecte spot voor de zogenaamde haarflip foto (die bij mij uiteraard heel niet zo spectaculair was) of elke andere foto.

20210324_13243520210324_132551 Screenshot_20211115-110656_Instagram

Voor lunch gaan we naar Australia's grootste "old timer" pub waar je als je dining zaal inloopt wordt meegenomen terug in de geschiedenis met prachtige foto's en portretten. Voordat we vertrekken krijgen we de tip even een paar drankjes op te pikken in de Bottle-O voor onderweg.

20210324_142204

Er zou nog 1 locatie met meer en watervallen zijn maar die stonden momenteel droog dus hebben we die uiteraard overgeslagen en vervolgde we onze trip naar de "Curtain Fig Tree" . Niet totdat je ervoor staat heb je in de gaten hoe gigantisch deze boom is. Je hebt hier ook een goede kans om "Lumholts Tree Kangaroo's te zien maar helaas vandaag niet.

20210324_155205

En zover hebben we weinig geluk met wildlife vandaag want de "Cassowaries" blijven ook weg enhetzelfde geld voor  de "Platypus"  bij de uitkijk waar ze regelmatig gespot worden. Maar ach je kan niet alles hebben en je kan deze dingen nou eenmaal niet plannen of afdwingen.

Onderweg naar onze laatste stop leert de gids ons nog een Australisch liedje met een bijbehorend dansje. De hele bus doet braaf mee en we hebben een hoop schik. Het liedje gaat als volgt en het dansje mag je er zelf bij bedenken;

Among the gumtrees

With lot's of plum trees

A sheep or 2 and a kangaroo

A clothes line out the back

Veranda in the front

And an old rocking chair

Dit brengt ons in de goede stemming bij onze laatste stop "Lake Eacham". Dit is een slapende volcanische krater gevuld met regenwater, schilpadden en ander wildlife. It's a amazing spot to end the day and have our last swim. Het water is lekker warm en is dag en nacht het hele jaar rond 23 graden.

20210324_170654 20210324_170729

Op de terugweg moeten we door een ongeluk helaas een omleiding nemen maar gelukkig is onze gids een goede DJ en entertainer en hadden we al een drankje en snack voor de terugweg ingeslagen.

20210324_174510

Wederom een supergeslaagde dag wat een eind brengt aan mijn trip in en rond Cairns. Als je hier ooit heen gaat neem dan een paar dagen meer want Cairns zelf trekt mij wel niet maar de omgeving is absoluut prachtig en er is zoveel meer te zien en doen waar ik niet aan toegekomen ben. De tout met "Waterfall Wanderers" is absoluut de moeite waard. Als je met een groepje bent kan je dit makkelijk allemaal zelf doen alleen mis je dan natuurlijk wel alle leuke verhalen en weetjes die de tourguide verteld. Omdat ik al veel alleen reis vind ik het superleuk om af en toe eens een groeptrip te doen en ik vind het altijd interessant om de verhalen te horen.

1. Ilona:
    15 november 2021
    Wat is het toch een prachtig land.
    Af en toe een gezelschap is zeker leuk,en jij kan kiezen waar en wanneer😏😘HvJ
  2. John Bos:
    15 november 2021
    Prachtig die natuur daar leuk het zo met jouw mee te maken dmv de foto’s 🥰
  3. Nicole:
    16 november 2021
    Het is zo divers
  4. Marielle de Leeuw:
    Wow, super mooi weer 😍
  5. Liane:
    15 november 2021
    Weer heerlijk om te lezen en mee te genieten van je avontuur
  6. Nora Manuputty:
    15 november 2021
    Wat een prachtige tour was dat, heel mooi👍🏽❤️
  7. John Bos:
    16 november 2021
    Ziet er inderdaad schitterend uit leuk verhaal en schitterende foto's 👍