Australia day

26 januari 2020 - Lennox Head, Australië

Op 26 januari vind er hie4 een nationale feestdag plaats, Australia day. Een beetje te vergelijken met Koninginnedag. Een groot verschil echter is dat in dit geval vind het op zondag plaats maar omdat dat al een vrije dag is krijgen ze maandag vrij, gewoon als cadeautje. Is dat eens even aardig.

Vandaag vieren we dat in 1788 de eerste formele Britse kolonie werd gesticht. Sinds 1994 is het een officiële feestdag maar ver daar voor werd het al groot gevierd en kregen bepaalde ambachten de dag vrij.

Het is eigenlijk een hele vreemde dag om dIt te vieren aangezien het gevierd wordt op de dag dat Australie gekoloniseerd werd en dus de dag dat de aboriginals als het ware verdreven werden. De aboriginals hebben niet tegen de viering van Australia day, ze willen juist graag hin geschiedenia vieren alleen de datum is wellicht een gevoelig onderwerp.

En hoe vieren  ze dat nou? Geen idee haha. Ik heb van horen zeggen dat in de steden vele festiviteiten aan de gang zijn maar lokaal blijft het makjes.

De lokale "Lionsclub" had een marktje georganiseerd met live muziek wat voornamelijk plaatst vond in de ochtend.

Ik moet eerlijk zeggen ik had een hoop Australische vlaggen verwacht of hordes mensen gekleed in de nationale kleuren en martkjes en muziek op elke hoek. Wellicht dat het in de steden anders is of dat er evenementen georganiseerd worden maar dat durf ik niet te zeggen.

In Byron was er een "aboriginal" bijeenkomst waar ze hun geschiedenis en cultuur vierden. Er werd vooral muziek gemaakt en gedanst. In die dansen vertelden ze als het waren een verhaal over hun oorkomst, zie hiervoor de video.

Verder merkte ik lokaal dat veel mensen het lange weekend gebruiken om erop uit te trekken of met familie en vrienden door te brengen, dat klinkt dat wel weer bekend.

En uiteraard zoals ze hier op elke feestdag doen wordt er veel gepicknickt en gebarbequed aan het meer en strand, daar zijn ze hier gek op.

1. John Bos:
    27 januari 2020
    Leuk om te horen maar bij jullie niet echt feestelijk dus dan maar genieten van je vrijedag
  2. Nicole:
    28 januari 2020
    Hebben zeker gedaan😉 een heel vrij weekend zelfs .
  3. Jolanda Monster:
    28 januari 2020
    Gezelligheid en mooi weer, wat wil je nog meer 😎 veel plezier 😘
  4. Louisemulleman:
    31 januari 2020