The attack of the Magpie

22 augustus 2020 - Bomera, Australië

Er wordt wel eens gegrapt dat alles in Australië  je wilt doden.

Of het nu een slang, spin, haai of krokodil is. Bosbranden, droogte, dunne ozonlaag of overstromingen. En dan nu ook nog co-vid19. Niemand waarschuwd  je voor de Magpie.

En je zal wel denken een taart die je probeert te doden?????? Alleen is de Magpie geen taart maar een vogel. De vertaling van Magpie is Ekster. Ik heb het over de Australian Magpie die verassend niet (of heel ver weg) gerelateerd is aan de Ekster die wij kennen. De European of Eurasia Magpie.

Het zijn vriendelijke, slimme vogels die makkelijk samenleven met de mens en zich ook vaak vestigen rondom huishoudens. Tot dat het broedseizoen is, dan is het oppassen geblazen. Althans als je het NIET treft.

Tijdens het broedseizoen(gedurende 1 of 2 maanden afhankelijk waar in Australië) kunnen de mannetjes namelijk erg beschermend en territoriaal worden. Dit wordt dan ook het zogenaamde "swooping season"  genoemd.

Fietsers en ruiters zijn vaak de klos. Dit komt omdat de Magpie zoals ik eerder zei vrij slim is en dus mensen herkent. Leef je het hele jaar samen naast de Magpies zullen ze je meestal niet als bedreiging zien. Een "onbekende" wandelaar die ongemerkt richting een nest kijkt kan ook nog wel eens als een bedreiging worden gezien. Maar meestal gaat het om sneller bewegende objecten of mensen dir ern helm dragen zoals fietsers en ruiters. Dat blijkt toch wel een vreemd fenomeen en het lijkt wel of die als een directe bedreiging worden gezien.

Wat is een "swooping" Magpie dan precies. De Magpie komt van achter uit een soort duikvlucht en waarschuwt vaak eerst een aantal keer door vlak langs of over je hoofd te vliegen en als je pech hebt na een aantal keer ook zal raken. Je hoort dan ook een swoopend geluid waar de naam dan ook vandaan komt. Het is net alsof Spearow (pokemon vogel) een "peck attack" uitvoert.

En dit gebeurde dus vorige week. Eerst al een keer toen ik op 1 van de paarden voorbij stapte uit het niet 2 keer een vogel vlak over mijn hoofd, geen fijn gevoel. En toen later deze week toen ik aan het rijden was uit het niets ee  paar "aanvallen" dus ik als een gek in galop terug naar de stal om ergens anders te gaan rijden.

Nu staat er een aantal dingen online die blijken te helpen; ogen achter op je helm tekenen of zonnenbril omgekeerd om, of tie-rips als een soort antennes op je helm.

Zoals ik al eerder zijn blijken deze vogels erg slim te zijn dus de beste methode is wellicht om "vrienden" te worden, al is het daar nu een beetje laat voor. Een andere aanrader is afstappen van je fiets/paard en rustig lopen en naar de Magpie blijven kijken.

Maar als je eenmaal op de radar staat bij de Magpie zal die je als bedreiging blijven zien.  Al liep ik er vandaag zonder paard en cap en dat leek goed te gaan dus wie weet is er nog hoop .

Nu klinkt het allemaal enorm naar en gevaarlijk en eerlijk is eerlijk als zo'n vogel over je heen raast geeft dat absoluut geen fijn gevoel (heb echt 2 dagen bij elke voorbij vliegende vogel over mijn schouder gekeken). Maar vorig jaar heb ik maar 1 minimale encounter gehad en laat 90% van de vogels je gewoon met rust. Aan ons de taak om die overige 10% ervan te overtuigen dat we geen bedreiging zijn.

Benieuwd naar beelden van een "swoopende"  Magpie zoek dan even op YouTube.  Er zijn verschillende video's van gemaakt. Persoonlijk kies ik ervoor zoiets niet te maken want ik zie geen toegevoegde waarde de Magpie hier meer te triggeren dan nodig om vervolgens te klagen dat die me "aanvalt".

DSC00248

P.S. Maar voor de rest is het superleuk hier😉

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Louisemulleman:
    22 augustus 2020
    Soms doen die kleine kauw-Tjes dat hier ook 🙈 maar die zijn klein haha
  2. Nicole:
    Onee haha wist ik niet
  3. Ilona:
    Lekker is dat🙄💋
  4. Liane:
    Hahahaha, succes met ze. 😉
  5. Joke:
    22 augustus 2020
    Leuke ervaring dus..🤔. Denk je heerlijk in de natuur te rijden, weg van alle gevaren in de grote stad, heb je dit weer....
    Groeten, Joke
  6. Arminda:
    22 augustus 2020
    Ik zou me rot schrikken denk hahaha
  7. Nicole:
    22 augustus 2020
    Ja ik dus ook haha. Zelfs als je weet wat er gebeurd is het nog schrikken. Ik weet nu igg dat ik beter rustig kan lopen dan hard wegrennen😅🤣 ik ben toch een vluchtdier geloof ik.
  8. John Bos:
    23 augustus 2020
    Moet grlijk aan de film birds denken sterkte met de vogels