Afkalven en zwangerschapstesten (foto's volgen)

29 november 2020 - Bomera, Australië

In totaal hebben we 3 kuddes van ongeveer 100 koeien per kudde met iets minder dan 100 kalven binnengehaald om te merken en een kleinere kudde van ongeveer 50. Voordat we hier überhaupt aan kunnen beginnen moeten we eerst een aantal paden maaien zodat de paddock beter begaanbaar is. (Door de droogte staan de paddocks momenteel vol met distels, batspurs en ect.) en dat kost tijd. Dus voor elke kudde die we doen moeten we ongeveer 2 dagen maaien voordat we kunnen beginnen.

Het binnen halen kan dan dus ook vrij tricky zijn. Ten eerste door het onkruid waar ze in verstopt kunnen zijn en waar wij vaak niet in kunnen (ondanks de gemaaide paden is een groot deel nog steeds ontoegankelijk, zeker met de paarden) en ten tweede omdat het instinct van de kalven ze verteld terug te gaan naar hun "huis" waardoor ze dus steeds proberen om te draaien en terug te rennen. Daarnaast zijn er uiteraard een aantal moeders die hun kalf op dat moment even niet kunnen vinden dus die willen ook terug. Naast al dat zijn ze momentele de zandweg over ons "land" aan het opknappen waardoor er elk halfuur 2 trucks langs moeten en met een slechte timing duwen die als het ware de kalven door de afrastering heen. Al met al tricky maar leuk werk. Op het moment dat ze dan in de yards komen splitsen we de kalven van de moeder en vaccineren de moeder. Overnacht blijven ze dan naast elkaar maar gescheiden, we noemen dit ook wel "24-hour weaning". Doordat de moeder 24-uur zonder kalf is vergroot haar vruchtbaarheid wat weer gunstig is. De volgende dag zijn de kalven aan de beurt en er zijn een paar handelingen die op dat moment gedaan moeten worden;

•  Vaccinatie
  • Oormerk (hoekje uit het oor. Links voor stier/bull, rechts voor heiffer/koe, althans bij ons.)
  • Oor tag (zichtbaar nummer en een elektronische tag)
  • Brandmerk (doen wij elektrisch, bevroren merk wordt tegenwoordig ook veel gedaan)
  • Castratie (Een "bull" wordt gelijk gecastereerd. Wij doen dat met een elastiekene ring die de boel langzaam laat afsterven. Gaat sneller en minder kans op infecties. Een enkeling moet daadwerkelijk gecastreerd worden omdat het zaakje nog niet helemaal op zijn plaats is.)

Om deze handelingen uit te voeren gaan de kalven door de "race" en komen ze in de kalf "crush" die we vervolgens op kant liften zodat we overal goed bij kunnen. We doen er zon 100 in 2 uur dus iets meer dan 1 minuut per kalf. Uiteraard zijn er een hoop mensen die hier niet oké mee zijn. Na het zelf gezien en ervaren te hebben geloof ik wel dat dit DE manier is om het te doen. Het gaat snel, over het algemeen wordt er weinig gesparteld en het is veilig. Bij de tijd dat je een kalf verdoofd hebt zijn alle handelingen al gedaan. En neem als voorbeeld een oor tag, het is net een piercing, gaat in hetzelfde deel van het oor als een oor piercing bij mensen.

Nadat we klaar zijn laten we de kalven tijdens koffie of lunch terug bij hun mama zodat ze wat kunnen drinken voor we ze terug brengen. Gelukkig gaat dat terug brengen een stuk makkelijker, althans als ze teruggaan naar dezelfde paddock of in ieder geval in de richting waar ze vandaan komen.

Na dus 2 volle dagen paden maaien kwam de veearts de koeien checken die kunstmatig geïnsemineerd zijn. Dat is 6 weken geleden gedaan en 2 weken later zijn de "back up bulls" erbij gegaan. De veearts kan ons dan vertellen wat zwanger is en wat niet, althans van de kunstmatige inseminatie. De andere kunnen wel al drachtig zijn van de "back up bulls" maar dat kan hij nog niet zien. Het doel is om 60% te coveren met IA en we hebben 65% gehaald dus dat is een goed nummer. De "back up bulls" krijgen nu nog 3 weken om de overige koeien te coveren in hun 2e cyclus sinds de IA en daarna gaan ze eruit. Dit doen ze ten eerste omdat ze zo de vruchtbare koeien selecteren, na 2 cyclussen niet drachtig betekend dat er niet mee gefokt gaat worden en ten tweede omdat je jezelf zo een korte periode geeft waarin alle kalven geboren moeten worden. Dit maakt het makkelijker om ze in de gaten te houden wat ze doen met de IA koeien. Dat zijn dus zoals ik al eerder vertelde de koeien die hun eerste kalf krijgen.

De oudere koeien staan gewoon in de paddock met 3 "bulls" en worden natuurlijk gedekt en zullen ook natuurlijk bevallen. Alles wat geen kalf krijgt wordt opgevoerd en zal uiteindelijk verkocht worden.

Terminologie:

• Musteren : de koeien drijven
  • Draften    : Koeien splitsen in de yards
  • Cutting     : 1 koe of stier uit de kudde splitsen al dan niet te paard.
  • Yards       : Cattle ren
  • Race         : Smalle gang waar de koeien op lijnen
  • Cattle crush: Een stand waar de koeien in staan als ze behandeld worden met verschillende opties en openingen op veilig te werken
  • Kalf crush   : Als bovenstaande alleen dan voor de kalven en hij kan op zijn kant.
  • IA                 : IVF
  • Heiffer        : Koe die 1e x in kalf gaat
  • Cow             : Koe die al kalf heeft gehad
  • Steer            : Stier gecastereerd
  • Bull              : Stier
  • Back up bull: Bull die bij de IA koeien gaat om de laatste te dekken

NOTE: Helaas geen foto's dit keer. Mijn telefoon is "tijdelijk" onbruikbaar. Ik probeer de foto's later nog toe te voegen

1. Nora Manuputty:
    29 november 2020
    Jemig, je bent een echte cowgirl. Wanneer ga je je eigen ranch beginnen?
  2. Nicole:
    30 november 2020
    De dag dat ik de loterij win en een buisness partner vind met al de kennis
  3. Joke:
    29 november 2020
    Lijkt me idd beetje naar omdat te zien. Snap dat het geen doen is om zoveel vee eerst te verdoven. Zou je dit werk altijd willen doen? Of toch liever met paarden werken? Succes in elk geval!
  4. Nicole:
    30 november 2020
    Valt alles mee, een baby die inentingen krijgt geeft een grote reactie zeg maar. Ik vind het werk leuk, vooral de afwisseling en de combinatie met de paarden. Afwisseling is voor mij het belangrijkst. In werk waarbij je elke dag hetzelfde pr0gramma door loopt raak ik heel snel verveeld en ongelukkig. Vandaar dat ik in Nederland vaak ook meerdere baantjes had in plaats van 1 full time
  5. Helen:
    29 november 2020
    Wow, weer leuk om te lezen!
  6. John Bos:
    29 november 2020
    Mooi verhaal en een gave ervaring lijkt wel op een oude western film
  7. Nicole:
    30 november 2020
    haha bijna! afhankelijk van waar die gefilmd is. Een hoop dingen met cattle handeling gaat hier weer heel anders dan in de states
  8. Ilona:
    29 november 2020
    Wat een ervaringen,ongelofelijk wat jij allemaal meemaakt,zou er graag" naast" willen staan ,maar dat geld voor alle drie de kids, ben zo trotsXxx
  9. Louisemulleman:
    1 december 2020
    Wat een mooi verhaal weer. Je wordt al echt een cowgirl😉 top Nicole om te lezen dat je daar denk wel een mooie lekkere stek heb om te werken 👍🏻😘